Hej.

I höst planerar jag att gå en möbelsnickarkurs på ca 1 år, förhoppningen är att kunna ha det som arbete. Det jag skulle vilja börja med är kök och möbler.

Jag skulle ju såklart redan nu vilja börja samla på mig maskiner, vad behöver man ha för maskiner?

Det jag har är.

Handöverfräs, bordssåg, lamellfräs, cirkelsåg, sticksåg, diverse skuvrdragare, plan o excenterslip.

Det jag skulle vilja ha.

Domino
Bordsfräs med lyft
Väggsåg.
Plan och rikthyvel

Vad tror ni, är det något mer man måste ha?

Allt gott
 
F Fredrikfr skrev:
Hej.

I höst planerar jag att gå en möbelsnickarkurs på ca 1 år, förhoppningen är att kunna ha det som arbete. Det jag skulle vilja börja med är kök och möbler.

Jag skulle ju såklart redan nu vilja börja samla på mig maskiner, vad behöver man ha för maskiner?

Det jag har är.

Handöverfräs, bordssåg, lamellfräs, cirkelsåg, sticksåg, diverse skuvrdragare, plan o excenterslip.

Det jag skulle vilja ha.

Domino
Bordsfräs med lyft
Väggsåg.
Plan och rikthyvel

Vad tror ni, är det något mer man måste ha?

Allt gott
Behöver du verkligen en väggsåg också? Om du menar en sån stor rackare till skivor?
 
F Fredrikfr skrev:
Vad tror ni, är det något mer man måste ha?
Tänker du leva på det?
Matarverk är bra till fräsen.
 
Om du tänkt leva på det/ha d t som jobb så kommer du ju starta ett företag och då är det kanske värt att vänta, för att kunna 'lyfta' momsen.
 
Tror ni man klarar sig lika bra med sänksåg och skena?

Ja, det hoppas jag att jag kommer kunna göra till sist.

Jag tänkt till en början ha lite koll på blocket, vad ska man kolla på för märken?
 
F Fredrikfr skrev:
Tror ni man klarar sig lika bra med sänksåg och skena?
Som med en väggsåg?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Som med en väggsåg?
För att såg skivor med, vill ju vara säker på att få 90 grader när man sågar
 
F Fredrikfr skrev:
För att såg skivor med, vill ju vara säker på att få 90 grader när man sågar
Raka snitt går att få med sänksåg eller en cirkelsåg och hemmabyggd skena.
Sen vet jag inte om en väggsåg ökar produktiviteten såpass så den är värd den plats och pengar den kostar.

Tillägg: jag hobbysnickrar bara.
Troligen kan du få bättre svar av @Daniel N eller @findus42
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Men för att få raka snitt med sänksåg, så måste skivan vara rak vid leverans? Eller hur kan man garantera att snittet blir 90 grader?
 
F Fredrikfr skrev:
Tror ni man klarar sig lika bra med sänksåg och skena?

Ja, det hoppas jag att jag kommer kunna göra till sist.

Jag tänkt till en början ha lite koll på blocket, vad ska man kolla på för märken?
Ska du arbeta med stora skivor 40 h i veckan så är en väggsåg många gånger bättre än en sänksåg. Ska dock erkänna att jag aldrig hanterat en väggsåg men de ser ju jävligt smidiga ut. Jag vill inbilla mig att man kan får lite, lite mer precision med en bra sänksåg och skena men när man börjar vilja ha en 0,x mm precision så blir det lite meckigt med en sänksåg.

Men i min unga karriär som hobbysnickrare så använder jag sänksågen till att kapa de ohanterbart stora skivorna till mer hanterbara mått och kör sedan på bordssågen. Det spar en väldans tid. Visst hade en väggsåg underlättat men jag vettefan om det är värt det. Det ligger nog ganska långt ner på prioriteringslistan.

Med tanke på att du har en lamellfräs skulle jag även sätta en dominofräs långt ner på prioriteringslistan.

Tyvärr verkar man inte kunna säga att "märke x gör alltid bäst grejer". Du får helt enkelt googla lite när du hittat något du vill köpa. Men om du prompt vill hålla dig till ett märke så är en verkstad fylld med endast festool-maskiner mångas våta dröm. Nackdelen är att du bara får råd med en tredjedel så många maskiner om du har en begränsad budget...

Jag vill inte vara en bittergubbe men jag tror att det enklaste svaret är:
Köp det du behöver när du behöver det.

Du verkar inte veta om det här är ditt kommande yrke och om det är ett kommande arbete kan du nog inte heller säga exakt vad du kommer arbeta med. Så det är lite dumt att köpa verktyg för 50k för att göra skåp när det visar sig att du istället kommer göra bord dagarna i ända.

Jag är som sagt ganska ny hobbysnickrare men rikt- och planhyvel är nog det jag använder mest förutom bordssågen. Så en bra sådan rekommenderar jag att skaffa om du tänkt göra möbler. För att göra köksluckor vet jag däremot inte om det är så nödvändigt. Har du stor verkstad så skulle jag rekommendera att köpa en rikthyvel och en planhyvel. Men det tar en jävla plats och kostar i regel lite mer.

En pelarborr höll jag på att glömma bort, det är också ett måste. (Återigen, för mig och mina behov).

Ett bord till din handöverfräs. Beroende på vilken modell du har så är det ganska enkelt att göra en bordsfräs av en handöverfräs. Jag har tyvärr ingen sådan och jag saknar den ganska ofta.


Tyvärr finns det även en del verktyg som inte är maskiner som man behöver. Minst två vanliga hyvlar av olika storlek, ett par specialhyvlar, bra märkredskap, olika handsågar, tvingar m.m. m.m.

Det är som sagt dyrt. Ska du ha bra tvingar i varierande format och tillräckligt många så kommer bara de kosta många tusenlappar. VIlket återigen får in mig på att det bästa är nog att köpa något när man har behovet av det.

Under utbildningen kommer du kanske ha tillgång till en verkstad? Då kommer du nog märka vad du behöver samt vad du behöver som är riktig bra och vad som räcker med "good enough".
 
F Fredrikfr skrev:
För att såg skivor med, vill ju vara säker på att få 90 grader när man sågar
F Fredrikfr skrev:
Men för att få raka snitt med sänksåg, så måste skivan vara rak vid leverans? Eller hur kan man garantera att snittet blir 90 grader?
Du använder ett vinkelanhåll (eller vad de nu heter) till sänksågen.

Antingen köper du ett specialverktyg från fabrik, t.ex. denna https://www.proffsmagasinet.se/mask...elanslag/festool-fs-wa90-vinkelanslag-1122953 eller så kör du med en vanlig vinkelhake och sätter den mot skenan och skivan. Långt ifrån tidsoptimalt då det kräver en del fibblande för att få det exakt men jag har svårt att motivera ett köp av en glorifiera vinkelhake som kostar 1.500 kr. Hade jag arbetat med det mer frekvent hade jag däremot köpt en för länge sedan.

När jag gjorde mina garderober som är ca 1,8 m höga använde jag sänksåg, skena och en vanlig vinkelhake. Den "sämsta" garderoben har en diff på bredden som är ca en mm på toppen jämfört med botten. De andra låg på runt 0,5 mm. Med tanke på att längden är 1,8 meter så tycker i alla fall jag att det är grymt bra. Betydligt bättre än när jag ber Bauhaus såga till skivorna med sin väggsåg.
 
Ja kanske tänker fel, men om man använder vinkelhake, så förutsätter det att skivan man använder sig av är rak från början? (det kanske dom oftast är)?

Använder du dig av en längre vinkelhake?
 
F Fredrikfr skrev:
Ja kanske tänker fel, men om man använder vinkelhake, så förutsätter det att skivan man använder sig av är rak från början? (det kanske dom oftast är)?

Använder du dig av en längre vinkelhake?
Även väggsågen förutsätter väl att ena sidan är rak?
Med cirkelsåg+skena kan du förrst göra ett snitt och sen utgå från det snittet.
 
Ska du göra kök så kan jag rekommendera att du skaffar en 3 meters CNC maskin.
Då är det enkelt att få bitar i vinkel och systemborrning blir enkelt.
En väggsåg är nog bra, men en stor justersåg är så mycket mer användbar.

Protte
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
F Fredrikfr skrev:
Ja kanske tänker fel, men om man använder vinkelhake, så förutsätter det att skivan man använder sig av är rak från början? (det kanske dom oftast är)?

Använder du dig av en längre vinkelhake?
Nja, det underlättar om de är raka och rätvinkliga från fabrik men det är inget måste. Min erfarenhet säger dock att de är tillräckligt raka för att man som snickare inte ska behöva bry sig. Har sett att det någon gång skiljt en mm på en mellan botten och toppen på en fullstor skiva. Tillräckligt bra för att ingen ska märka det. Enda gången 1 mm märks i snickarvärlden är om man arbetar med mindre projekt eller detaljer men då tycker jag ändå att man ska använda bordssågen och då är det enkelt att få det hyfsat perfekt.

Jag satt ändå vid iPaden så jag gjorde en fin skiss till dig. På övre halvan har du en skiva som har ett vinkelrätt hör från fabrik samt att hela den långsidan är rak och fin. Även om de andra sidorna inte är vinkelräta så blir de det med några snitt.
På undre halvan av bilden har du letat bland skräphögen på Jem&Fix och lyckats hitta en bit utan räta vinklar eller raka sidor. Som du ser går det att få en fin bit utav den ändå.

Vinkelhaken jag använder är 35 cm lång. En längre hade varit bättre men den jag har duger. Oftast använder jag sänksågen bara till att få bitarna tillräckligt stora för bordssågen. Men som jag nämnde fick jag fina resultat när jag gjorde garderoberna med enbart sänksågen.
Handritade skisser som visar hur man kan såga träskivor med rätvinkliga snitt från icke-rätvinkliga utgångsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hampasnöret och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.