Jag är tyvärr tvingad att ha några av mina maskiner i "malpåse", på grund av att jag har aningen ont med snickarbod. Det betyder att de nu får stå och ta igen sig i ett förråd i källaren, förvisso rätt varmt, aldrig under 10 grader (har inte exakt koll på gradantalet - ska kolla det).

Behöver jag skydda exempelvis bordet på en rikt plan på något sätt? Någon speciell olja för att hindra rost etc? Något annat jag bör tänka på?

Det gäller pelarborrmaskin, rikt/plan, svets, bandputs, smärgel, bandsåg, spånsug, dammsugare.
 
Kan du ikke bare sette inn en som måler både temperatur og luftfuktighet? Det siste er jo viktigere enn selve temperaturen. Helst under 60% relativ luftfuktighet, for da ruster det ikke.

Hvilken som helst olje er bra nok for å forhindre rust på bare metallflater, men bør vel være noe som sitter på og. WD40 eller CRC5-56 skal jo etterlate ei tynn hinne. Matolje er kanskje bedre, siden man ikke vil ha rustløserolje på panelen i stua osv etterhvert :)
 
Det finns inget uttag i källaren, så jag har inte möjlighet att sätta in en avfuktare. Tyvärr vet jag inte hur luftfuktigheten är, känns dock inte speciellt fuktigt, hur mäter jag luftfuktigheten?

Har också funderat på 5-56 att smörja in dem med...vet inte hur mycket det dunstar dock.

Blir inte matolja typ härsken efterhand?
 
Redigerat:
H
Är det maskinbearbetat gjutjärn så kommer det att rosta med tiden. Jämn temperatur är bra men öppnar man källardörren på sommaren kommer det in fuktig luft som kondenserar ut fukt i den kalla källaren.
Det klassiska är ju maskinolja men det har man kanske inte till hands. Damm och stoft kommer också att fastma på oljan.
Ska det stå länge så varför inte inträngande rostskyddsspray för rostskydd av bilar. Corrostabil har en sort som till viss del torkar så att dammet inte får fäste (finns på Jula). Spindlar och lager är väl också bra att smörja om det är den typen av maskiner.
 
Luftfuktighet måler du med en helt normal værstasjon fra clas ohlson til 129kr eller noe sånt
 
Ställ in några torrbollar runt maskinerna, de gör sitt jobb ok tycker jag.
 
Tack för alla svar!

Hittade torrbollen på nätet - men var kan jag köpa en sådan? Verkar perfekt för mina behov.
 
H
Torrrbollar räcker väl inte långt om daggpunkten nås. Torrbollar och hermetiskt tillsluten inplastnig i så fall.
 
Det finns korrosionsskyddsspray för formverktyg. Firman som tillverkar heter Hasco. Sprayen är lätt att applicera, blir inte kladdig, torkar snabbt och är lätt att torka bort. Om jag inte minns fel så hete produkten Z241 Eller Z242. Någon formsprutningsfirma bör kunna sälja en flaska till dig för en påse bullar eller liknande.

Edit:jag mindes fel. Den heter z262:
http://www.hasco.com/de/content/download/20167/671292/file/Z260_INFO_DGBF.pdf
 
Redigerat:
Olja, fett eller rostskydd för bilar, hålrumsvarianten. Kronans vapenfett är också bra om du kan komma över en burk.
5-56 är inte bra till någonting utom att tvätta bort smörjmedel så att saker och ting skär och att lämna svart guck i elkopplingar så att inget fungerar.
 
Lockar ju lite att erbjuda dig att ställa grejorna i min källare i stället ;)
 
Rund_skruvad skrev:
[länk]
Tack! - borde såklart kollat classe.
 
phl skrev:
Lockar ju lite att erbjuda dig att ställa grejorna i min källare i stället ;)
Låt mig fundera på det:)
 
Vissa lägger på linolja, jag minns inte om det är rå eller kokt. Min erfarenhet säger mig att 5-56/WD40 inte skyddar särskilt bra, det är för tunt eller något. Jag brukar pensla på motorolja, eller stryka på med trasa. Det blir rätt grisigt, men hellre det än rosten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.