Vet att vi har hat en tråd angående detta, bland annat med LED svanhalslampor från ikea, men hittar tyvärr inte tråden. Oavsett vilket så höll inte själva svanhalsen på mina ikea-lampor och jag letar därför efter robustare saker. Kravet är LED (för att slippa värmen), robust och rejält samt god IP-klass.

Hittade denna, LED L96 på verktygsstallet http://www.verktygsstallet.se/sortiment/maskinbelysning/led-belysning/led-lampa-modell-led-96/?vat=0 Någon som har testat den eller har andra idéer?
 
Vill du komma billigt undan kan du hålla ögonen öppna efter begagnade Sunnex på Tradera eller Blocket och sedan byta halogenlampan till LED.
 
Jag tycker spontant 9W LED låter väldigt mycket, om det inte är en väldigt dålig/utdaterad LED. Nu beror ju mycket på ljusbild och LED-konfiguration (1 fetare eller många små). Speciellt ljusa träslag tror jag skulle bli riktigt jobbiga att titta på om de har en högeffektiv 9W LED som lyser på dom från hyfsat nära avstånd.

Kolla man på Sunnex verka deras fetaste vara på 6W.
 
ZipLock skrev:
Vill du komma billigt undan kan du hålla ögonen öppna efter begagnade Sunnex på Tradera eller Blocket och sedan byta halogenlampan till LED.
Aha, visste inte att de hade samma sockel. Gäller detta rakt över för alla typer av halogenlampor?
 
Redigerat:
Ola C skrev:
Jag tycker spontant 9W LED låter väldigt mycket, om det inte är en väldigt dålig/utdaterad LED. Nu beror ju mycket på ljusbild och LED-konfiguration (1 fetare eller många små). Speciellt ljusa träslag tror jag skulle bli riktigt jobbiga att titta på om de har en högeffektiv 9W LED som lyser på dom från hyfsat nära avstånd.

Kolla man på Sunnex verka deras fetaste vara på 6W.
Det är en risk jag inte riktigt har funderat på, är så otroligt sällan (aldrig?) jag har råkat ut för att ha för mycket ljus när jag jobbar, känns som att man alltid kunde ha lite till. Men det kan ju vara bra att ha i åtanke. Kanske får bli ett testköp och se.
 
Daniel_N skrev:
Aha, visste inte att de hade samma sockel. Gäller detta rakt över för alla typer av halogenlampor?
Nej, det tror jag inte man kan garantera. Däremot verkar det finnas LED-ersättare till de vanligaste modellerna av halogen.
 
Daniel_N skrev:
Det är en risk jag inte riktigt har funderat på, är så otroligt sällan (aldrig?) jag har råkat ut för att ha för mycket ljus när jag jobbar, känns som att man alltid kunde ha lite till. Men det kan ju vara bra att ha i åtanke. Kanske får bli ett testköp och se.
Kan provlysa på en planka ikväll och se hur 10W förra generationens LED uppför sig.

Som ren kuriosa så byggde jag högeffektcykellampor på den tiden köket var den verkstad jag hade att tillgå. Försökte leta upp nån beamshot på 10W LED och snubblade över min egen julbyggestråd :rolleyes:från dinosarietiden. http://happyride.se/forum/read.php/1/1316000/1316000 Nu är dock LEDarna 2-3 generationer bättre.
 
Provlös lite. 10W LED kan definitivt ge reflektionsbländning, men bara på vitt (typ laminat) eller väldigt ljust trä, och bara med lampa som har ganska tajt spot. Den jag testade med är specad ca 10 grader, jag lös från 50-80cm avstånd. Provade med en mer floodig (ca 20 grader)10W lampa, kanske aningen blänkig på vitt men väldigt bra i övrigt.
 
Lysande! På pelarborr och bandsåg kan jag tänka mig att avstånden blir ca 2-400mm, knappast mer. Då kanske det är vettigt med en mer floodig variant. Sen spelare det väl roll vilken infallsvinkel ljuset har kontra från vilket håll man stor och tittar?
 
Daniel_N skrev:
Lysande!
Höhö:)

Ja vinkeln spelar ju såklart roll, men 10W LED spot som lyser på en ljus yta 200mm bort kan vara väldigt bländande att se på även om ljuset inte studsar rakt in i ögonen. Det blir för ljust helt enkelt, som att äta utomhus på aluminiumbord i solsken.

Äh, dom borde väl ha tänkt på sånt här dom som byggt den där lampan, köp o testa!
 
Ola C skrev:
Höhö:)

Ja vinkeln spelar ju såklart roll, men 10W LED spot som lyser på en ljus yta 200mm bort kan vara väldigt bländande att se på även om ljuset inte studsar rakt in i ögonen. Det blir för ljust helt enkelt, som att äta utomhus på aluminiumbord i solsken.

Äh, dom borde väl ha tänkt på sånt här dom som byggt den där lampan, köp o testa!
Ja, i värsta fall får jag väl sätta den i taket;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.