Hejsan,
är i processen att beställa ett mindre gästhus i byggsats (typ attefall) från ett husföretag till mitt sommarhus. Enligt offerten "levereras i separata leveranser där maskin för lossning krävs." Nu då sommarhuset inte direkt står nästgårds, och jag definitivt inte har en truck stående där fundrar jag på hur jag gör... (Jag skall även diskutera med husföretaget och se vilka tips/förslag de har på lösning.)
Men gissar på att andra här haft liknande problem och söker tips. Hur har ni löst detta?

Stort tack på förhand
 
De flesta gamla traktorer duger så länge de har gafflar.
Fråga runt i området, det är inte helt ovanligt att det finns traktorer stående ute på landsbygden, folk brukar dessutom vara hjälpsamma.
 
  • Gilla
Gusen och 1 till
  • Laddar…
A
G Gusen skrev:
Hejsan,
är i processen att beställa ett mindre gästhus i byggsats (typ attefall) från ett husföretag till mitt sommarhus. Enligt offerten "levereras i separata leveranser där maskin för lossning krävs." Nu då sommarhuset inte direkt står nästgårds, och jag definitivt inte har en truck stående där fundrar jag på hur jag gör... (Jag skall även diskutera med husföretaget och se vilka tips/förslag de har på lösning.)
Men gissar på att andra här haft liknande problem och söker tips. Hur har ni löst detta?

Stort tack på förhand
fraktbolag i närheten?
någon med traktor och lastare?
hjullastare?
 
  • Gilla
Gusen
  • Laddar…
Brukar gå att beställa ”kranlossning” till en extra kostnad…..
Varför inte ställa frågan till leverantören?
 
  • Gilla
Gusen och 2 till
  • Laddar…
B
Skulle höra mig för till närmaste bondgård. De har ofta de maskiner som behövs. Ska du lossa via fraktbolaget blir det sannolikt mycket dyrare.
 
  • Gilla
Gusen
  • Laddar…
När jag tog in offerter på modul/byggsats-garage så var det vissa tillverkare som också offererade utan lossning. Bad man dem att räkna om och lägga till lossning så gjorde de ofta det och det tillkom bara någon enstaka tusenlapp för att de skulle skicka med lastbil försedd med kran.

Kändes mest dumt att de inte räknade på detta från början då man bör kunna förutsätta att majoriteten av deras kunder inte har tillgång till egen lastmaskin eller truck
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Ska modulerna upp i samband med lossning kan det vara idé att hyra en hjullastare med gafflar och lyftbom. Om du inte kan muta närmaste bonde med en fin flaska whiskey. Det är ingen lek att få upp väggmodulerna för hand, även om man är några stycken. Jag antar att de kommer med ytterpanel, och kanske isolering? Kanske gips på innerväggarna?

Ska de däremot ligga under presenning till våren/sommaren skulle jag beställa lossning av leverantören.
 
  • Gilla
Gusen
  • Laddar…
Tack för input alla. Har pratat med företaget som jag köper huset ifrån.
Smidigaste (men nog inte billigaste) lösningen verkar vara att boka leverans av en lastbil som har kran vilket är möjligt eftersom mindre hus. Men genererar merkostnad.
 
G Gusen skrev:
Tack för input alla. Har pratat med företaget som jag köper huset ifrån.
Smidigaste (men nog inte billigaste) lösningen verkar vara att boka leverans av en lastbil som har kran vilket är möjligt eftersom mindre hus. Men genererar merkostnad.
Ja en liten merkostnad kan man såklart räkna med men för oss kändes ändå som det klart enklaste och billigaste lösning.
Eftersom vi inte hade tillgång till egen lastmaskin så skulle alternativet i så så fall vi behöva hyra in den tjänsten av annan part. Förmodligen med nån minimidebitering samtidigt vi då själva skulle få bära en stor risk för merkostnad vid förseningar.
Husleverantören kan förmodligen inte i god tid specificera exakt ner på timmen när de tänker leverera. Även om de kan det så finns det alltid risk för oförutsedda förseningar pga dåligt väder, trafikolyckor o liknande. Har man då själv bokat lossning av tredje part så får man själv stå för alla merkostnader om företaget med lasmaskinen tvingas sitta och vänta och rulla tummarna hela dagen.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Värt att tänka på om du ska lossa själv är ju att då måste du ha plats för att lastbilen ska parkera samt att en grävare eller vad du nu får tag på ska lyfta av från sidan för att sedan kunna backa och lägga ner detta. Har du inte en obebyggd tomt eller bra vändzon att jobba i kan det lätt bli ont om plats här medans om lastbilen själv har kranarm kan de lägga ner lasten där den ska vara (inom rimliga gränser) utan hjulspår i gräsmattan eller dylikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gusen
  • Laddar…
Jag beställde fönster från Polen, och den lastbilen hade varken kran eller bakgavellyft, men det löste sig genom att den fick lasta av hos ett lokalt åkeri som körde ut dom med kranbil, inte speciellt dyrt
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.