Ska måla om resten av vårt spontade furuinnertak. I köket körde jag med giraffslip och gick över sponten för hand med en liten slipkloss. Detta var ett riktigt skitgöra :(.

Funderar på om det finns eller går att modifiera en typ av planslip med en sula som passar i sponten och som kan sättas på stång likt giraffen?

Det är nog en 75 kvm så att köra detta för hand också lockar inte alls :)
 
L
Har inte sett hört talas om någon sådan
Tror nog det blir svårt att modifiera något , det är inte mycket till spår där , finns små bandslip ,
men dom är lite luriga , biter rätt bra , då kan det bli vågigt i sponten , en multimaskin kan slipa plant på liten yta , typ denna
Finns lite dyrare men är ett utmärkt verktyg
 
  • Multimaskin med olika slip- och sågtillbehör för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja. men se där! En formbar sula - det var precis det jag var på jakt efter! Men den där riskerar att bli söndermobbad i min i övrigt blåa maskinarsenal..... :D

Men sulan kanske går att få att passa ändå till t.ex en Bosch GSS 160 ?
 
Redigerat:
Fast det är ju kardborre på sulan så om man bara gör sig en lämplig profil av kanske XPS(?) och limmar på kardborre filt på ena sidan och karborre på andra så borde det kanske funka? Typ som en adapter?
 
Men är det inte så att en planslipmaskin jobbar med en roterande rörelse? Hur ska du få den att fungera i ett spår? Grejen med festoolen ovan är att den jobbar med en linjär rörelse, och kommer därför kunna hålla sig i spåret och bara köra fram och tillbaka i detsamma. Boschen kommer ju vilja röra sig lika mycket tvärs spåret som längs med det.
 
jo, den är oscillerande, men inte roterande. En sådan profil borde bara innebära att vibrationerna i sidorikingarna borde blir något större, men tror du det blir ett praktiskt problem så att det inte kommer fungera?
 
  • Gilla
maglin
  • Laddar…
Varför ska du slipa?
 
För att få bort färgflagor och kåda.
 
isf hade jag gjort test med någon typ as roterande borste i skruvdragaren. Monterat fast maskinen på en bit plyfa eller masonit på baksidan fäst en list som löper i spåren i taket smällt på 2 handtag låst gasen med i buntband.

Nu behöver du bara fokusera på att skjuta framåt i rätt hastighet.

tror på mässings borste eller nylon btw.

tänk på när du monterar maskinen på skivan att det ska va enkelt att byta batteri.....
 
Redigerat:
  • Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Fan.

Nu var ju en del av syftet med det här att få köpa en maskin ;). Men det där låter onekligen som något som skulle kunna funka... :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
bättre att köpa en maskin som gör roligare saker en slipar spottade tak.
 
Förvisso, men ändå :)
 
men du kanske kan gör en jiggen så du sen kan göra om den till en hem gjort power feeder till fräs eller bordsåg....

 
mexitegel mexitegel skrev:
jo, den är oscillerande, men inte roterande. En sådan profil borde bara innebära att vibrationerna i sidorikingarna borde blir något större, men tror du det blir ett praktiskt problem så att det inte kommer fungera?
Du har ju rätt i att det med slipen du nämnde handlar om ganska så små rörelser, 1,6mm i oscillerande rörelse, så med en mjuk platta så kanske det fungerar ändå, som du själv säger med mer vibrationer. Jag tror dock att det blir en tydlig skillnad på slutresultatet att köra med en oscillerande maskin eller en linjär maskin. Jag gissar att den oscillerande kommer ha svårt att slipa ordentligt ända ner i botten på spåret då plattan måste vara mjuk vilket kommer leda till att den får en rund profil och inte en skarp kant.
Kör på festoolen istället, sälj den sen billigt till mig om det stör att den inte passar in i resten av maskinparken.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.