Okej, jag vet att jag har gjort bort mig. Jag har låtit maskeringstejpen sitta för länge (utomhus) och den har "brännt" fast i underlaget. Vad är det mest effektiva sättet att få löss "skiten" utan att målarfärgen släpper eller löses upp av någon kemikalie.
 
PA fick du nåt bra svar på det där eller finns det någon som vet... ?
 
Halvgammal maskeringstejp går bort med t-sprit.

/ama
 
T-sprit eller möjligen lacknafta har funkat för mig. Vi köpte en plastbåt för ett tag sedan där man maskerat vattenlinjen med brun packtejp som sedan man "glömde" att avlägsna i tid. Tejpen var borta men klistret var kvar - satt som berget och svart och äckligt var det. Men T-sprit funkade.

Förresten, anledningen till att man bör ta bort tejpen innan färget torkar är att färgen bildar en sammanhängande hinna, och när man drar bort tejpen kan en del av den torra färgen lyfta från underlaget.
 
Har det bränt fast på en glasruta fungerar rakblad hyfsat.
 
Stackars mig :-[
Har kört med maskeringstejp runt hela kåken på alla plåtdetaljer men visste inte att tejpen faktiskt kan "bränna" fast.

Har tillbringat många timmar med att avlägsna tejpen men på den mest utsatta solsidan går den helt enkelt inte att få bort.
Har provat diverse olika sätt men skiten sitter aldeles fast. Lcknafta, t-röd. Dränkte in med lacknafta och lät stå men ingen skillnad, tejp%*#!#" sitter som gjuten.

Vet inte riktigt hur jag ska göra, några ideér?
 
Testa rakblad även på plåt, typ en sådan man rengör glashällar med.
Jag misstänker att när du väl fått loss tejpen får du måla plåten (ifall den var målad innan), det blir inte bara tejpen som försvinner.

En ide:

Undrar om det funkar med målarsoda eller något annat man rengör ytor med innan målning, har aldrig testat.

/ama
 
målarsoda funkar inte. det finns nåt som heter cellulosaförtunning. det tar bort färgkladd och i viss mån tejpen. finns på färgaffärn för ca 50 spänn
 
Ingen aning om hur det funkar i detta fallet men jag har ett bra tips för att ta bort kladd, klister och rester som blivit kvar efter att man tagit bort tejp eller etiketter.

Det är att spruta på tunn olja av typ 5-56. Låt verka en stund och grugga sedan med fingrarna tills det löses upp. Vid behov spruta på mera efter hand. Torka efter med något rengöringsmedel. Vanlig fönsterputs brukar vara bra att avsluta med.

Om någon provar, tala gärna om här hur det gick.
 
Råkade ut för precis samma sak fast det var putsaren som klantade till det! Vi fick tipset om kemiskt ren bensin och det funkade men tog för lång tid (tyckte jag...) så jag provade med tinner och det funkade jättebra på fönsterramarna samt rostfria detaljer.

För övrigt så finns det speciell tejp hos målarfirmorna som visserligen kostar extra, men som kan sitta på ute i nästan 6 eller 8 veckor har jag för mig.......Men det fick vi ju inte reda på förrän efteråt :-/

Lycka till!
 
Hör och häpna, men 5-56 funkar fint att få bort klister från tejper. Det fina med 5-56 är att det är en olja, så den löser inte upp färger eller förstör plaster.

Man får gnugga lite bara, men det klistret lossar iallafall.
 
Dags igen för denna gamla goding ::) "hjulet måste tydligen uppfinnas varje år"  ::) för trots att jag läste detta senast förra hösten, då det var på tapeten sist, så sitter vi nu i klistret själva :p

Till viss del går det väl att skylla på det j-a vädret som gjort att allt tagit sååå lååång tid, men vad är detta 5-56 för någonting och var köper man det??

Funkar det på vitmålade plåtbleck??

Eller är det rent av ngn. fler än jag som råkat ut för detta och som kommit på nåt nytt "mirakelmedel" mot klisterrester från maskeringstejp sen förra svängen ???

//Christina.
 
Bob_the_builder
5-56 är en rostlösnings-/smörjolja som säljs på sprayburk. Finns på vilken bensinmack som helst och förmodligen också i färghandeln.
 
Annars kan ni prova CRC Stripper (gasket remover), brukar avlägsna det mesta som hamnat på fel ställe.
 
Jesca_j skrev:
Annars kan ni prova CRC Stripper (gasket remover), brukar avlägsna det mesta som hamnat på fel ställe.
Köps var??

//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.