Jag har målat i hallen och kommit underfund med att vanlig maskeringstejp inte är helt lyckat till vattenbaserad färg. Ibland kryper färgen in under, och oftast fastnar tejpen så hårt att den går sönder när man skall få bort den. Jag upplever att den fungerar sämre till akrylat än till alkydoljefärg. Det finns ju några varianter på maskeringstejp som är speciellt för fönster, som går att använda på tapet, som skall ge extra skarpa kanter mm. Vilken sorts tejp är bäst att använda vid målning med akrylatfärg på trä?

Erik
 
Jag har använt mig några gånger av vanlig byggtejp plastad på ovansidan. Den går inte sönder när man tar bort den och funkar ganska bra tycker jag.
 
Att färgen kryper in under tejpen löser man genom att måla med samma färg som under tejpen, kryper det under så är det rätt kulör och sedan målar man den kulör man tänkt sig.

Protte
 
prototypen skrev:
Att färgen kryper in under tejpen löser man genom att måla med samma färg som under tejpen, kryper det under så är det rätt kulör och sedan målar man den kulör man tänkt sig.
Hur menar du nu? Om man exempelvis ska maskera av ett golv?
 
Jag är inte helt med på vad byggtejp är.

Metoden att försegla tejpkanten med underliggande färg går ju att använda där målade ytor möts, men det borde förvärra problemet med att tejpen går sönder då den skall bort.

Tack för tipsen i alla fall. Är det ingen som provat olika sorters maskeringstejp?

Erik
 
Avemo skrev:
Jag är inte helt med på vad byggtejp är.

Metoden att försegla tejpkanten med underliggande färg går ju att använda där målade ytor möts, men det borde förvärra problemet med att tejpen går sönder då den skall bort.

Tack för tipsen i alla fall. Är det ingen som provat olika sorters maskeringstejp?

Erik
Klart det finns budget även inom tejp branschen. Poppis på tv verkar vara blå tejp iaf.
 
Blå tejp ska vara extra skonsam mot t.ex. tapet, kan väl tyda på att den är lättare att lossa i sig men jag vet inte om den håller bättre (problemet borde väl annars kvarstå eftersom det är den torkade färgen som gör att tejpen sitter fast).
Att först måla ett lager med intilliggande kulör är mycket riktigt ett bra sätt att förhindra att den nya kulören kryper under tejpkanten. Nackdelen är ju då att tejpen kan "klistras fast" ... Bästa sättet att lätt få bort all tejp är nämligen annars att ta den direkt medan färgen fortfarande är blöt. Moment 22 ...

Jag brukar oftast köra på det sistnämnda alternativet, jag skippar att "skarva" med den underliggande kuklören men ser till att pressa fast tejpen så noggrant som möjligt mot den yta som ska målas (åt andra hållet, alltså mot intilliggande vägg, brukar jag däremot försöka undvika att pressa fast tejpen, allt för att det ska bli lättare att få tag och få bort tejpen sedan). Så fort jag har målat en väggyta drar jag bort masktejpen. Det blir en del jobb med att maska om inför varje målningsomgång, men jag lägger hellre tid på det än på att svära över fastmålad tejp.
 
Fastmålad tejp är inget man får se på tv.
 
Man kan försegla kanten om det t.ex. inte är en målad yta utan ett trägolv genom att stryka tunt med en "konstnärspensel" och klarlack. Det får samma effekt och det behövs inga mängder lack för att minimera risken att färg sugs in, och den lilla mängden lack påverkar inte nämnvärt att den sitter hårdare.
Gammal metod som jag lärde mig på 70-talet när man lackade en del transparent plast från "insidan" och med olika motiv (1:8 karosser för modelracing).
 
Blå tejp är INTE skonsamt mot tapet! Den är väldigt bra att sätta på glas och snickerier för att den inte lämnar några som helst klisterrester.

Om ni ska maskera mot tapet eller målade väggar ska ni använda en tejp där det står "sensitive" eller "precission sensitive" den är oftast vit eller rosa. Den rosa ger extra skarpa kanter.

Alltid när man ska måla ränder på målad yta bör man först måla med bottenkulören innan och sen låta torka lite, sedan målar man med accentkulören som ska bilda randen. Då kryper den första färgen igenom och den nya kulören bildar en skarp kant.
 
Jens_H skrev:
Om ni ska maskera mot tapet eller målade väggar ska ni använda en tejp där det står "sensitive" eller "precission sensitive" den är oftast vit eller rosa. Den rosa ger extra skarpa kanter.
Är det månne varianten som påminner om klisterranden på post-it lappar?
 
Jag ska ha mjölkpapp på parkettgolvet några veckor. Det är alltså blå tejp som gäller..? Fabrikat?

Sent from my HTC Desire using Byggahus
 
Ja, frogtejp skall ha en speciell kant som gör att färgen inte kryper bakom.
 
Blå tejp betyder väl olika saker hos olika märken? Hos någon tillverkare betyder det tapetvänlig, d v s svagt klister, och hos en annan tillverkare betyder det snyggare skarvar utan övermålning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.