Inlägget kan ha hamnat i fel kategori men då kaklingen gäller köket lade jag frågan här. Snyggast silikonfog blir det enligt uppgift och efterforskningar om man först sätter maskeringstejp. En fråga bara: Någon speciell maskeringstejp avsedd för detta?

/Fredrik
 
T
Nej, vanlig maskeringstejp funkar bra.

30703_534x534.jpg

Eller så skippar du tejpen och drar av silikonet med en Magnum glasspinne!
 
  • Gilla
martyy och 1 till
  • Laddar…
Tack skall du ha....!
Går det bra med glasspinnen från en Magnum White eller måste det vara den "vanliga"?
 
  • Gilla
ChrisGrimnir33
  • Laddar…
Bostik har en fogtape "Bostik Cornertape" för just silikon, har inte testat den än och vet inte om den är värd pengarna. Men den ser praktisk och lättanvänd ut...men får t.o.m med en liten slickepott för drivningen, och det lär garanterat ge raka fogar.
Jag skulle dock säga att inte köra utan tape, det är lätt att kleta ut för mycket. Tape och en flaska med diskmedel och vatten och det blir finfint.
 
Har kört utan vid något tillfälle och blev inte helt imponerad av resultatet. Vis av tidigare erfarenheter tänkte jag ta ett nytt grepp denna gången....
 
Vi har också kört silikonfog utan maskeringstejp en gång och det blev inte bra. Nu har vi kört med maskeringstejp och det blir bra varje gång. Helt vanlig maskeringstejp. Och så har vi använt små "skrapor" för att få till själva fogen. Finger med vatten blandat med lite diskmedel går också bra. Men vi köpte en förpackning med fyra olika gula gummiskrapor i och de har varit super att använda vid olika fogar.
 
Jag lyckades med konststycket att få dåliga fogar med maskeringstejp, enligt mitt tycke då. Jag hittade dock sådana gummiskrapor som "AstaS" pratar om och de kan jag rekommendera. De finns bland annat på k-rauta att köpa.
 
"Gummiskrapor"/silikonspacklar är hela grejen för att få fina fogar. Maskeringstejpen används då som skydd för spill och sätts lite utanför färdig fog. Doppa fogspackeln i diskmedelslösnig med jämna mellanrum så blir allt väldigt lättarbetat och fogen blir perfekt. Tänk på att fogen skall "skrapas av". Därför bör du fylla fogen med mer silikon än vad som behövs.
 
Jag har alltid tejpat och kommer aldrig att sluta med det. Enligt mig är går det inte att få lika fina fogar utan tejp, oavsett vilket redskap man använder.

-Tejpa.
-Applicera silikon.
-Dra bort överflödet med fuktat finger. Ta bort så mycket att kanten på tejpen kan skönjas.
-Dra bort tejpen.
-Spraya med diskmedelslösning eller färglös rengöringsspray, typ Prefect.
-Eftersläta fogen med fingret
 
ACME skrev:
Jag har alltid tejpat och kommer aldrig att sluta med det...
...men så är du väl proffs också? ;)
De flesta av oss har inte tid eller möjlighet att träna på femtielva objekt innan "det sitter"
 
Förvisso, men att tejpa är foolproof och kräver betydligt mindre träning än att foga på fri hand.
 
När jag fogar snickerier med akrylfogmassa så brukar jag ha en liten hink med vatten, en droppe diskmedel och sen en vanlig disktrasa för att snygga till det hela.

Tyvärr så trodde jag att samma sak skulle funka då jag fogade med silicon i badrummet. Resultatet blev kladdigt på väggen, hinken, mina händer, näsan (råkade klia mig på nästippen) och disktrasan var bara att slänga.

Tejp, vilket blev lösningen på nästa avsnitt i badrummet blev jättebra. Se bara till att den smiter åt så det inte kan åka ut något silikon under.
Den som uppfann silikon var en ond människa tror jag. Eller också väldigt attraherad av kladdiga saker
 
C
Ja, det är tamigfan omöjligt att silicona nåt utan att få på sig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.