Hade litet problem med detta, väldigt trist att se bitar av tapeten dras loss när man är klar med målandet...

Kanske finns detta att söka via Google etc men vill ändå förmedla ett knep jag just testat. En hårtork på medelvärme ca 20 cm från där man drar loss masktejpen gör att den oftast lossar mycket lättare och helt utan att dra loss tapet. Limmet släpper helt enkelt mycket lättare.

Önskar jag sett detta knep innan senaste projektet... Skulle sparat mycket onödigt arbete.
 
  • Gilla
hasten72 och 3 till
  • Laddar…
H
H Harald Blåtumme skrev:
Hade litet problem med detta, väldigt trist att se bitar av tapeten dras loss när man är klar med målandet...

Kanske finns detta att söka via Google etc men vill ändå förmedla ett knep jag just testat. En hårtork på medelvärme ca 20 cm från där man drar loss masktejpen gör att den oftast lossar mycket lättare och helt utan att dra loss tapet. Limmet släpper helt enkelt mycket lättare.

Önskar jag sett detta knep innan senaste projektet... Skulle sparat mycket onödigt arbete.
Tack för tipset
 
Körde du med vanlig maskeringstejp? Eller med "lättklibbande". Det finns ju tejp som är avsedd för känsliga ytor.
 
Precis, den rosa maskeringstejpen är ju perfekt för detta ändamål. Gör ingen skada på varken tapet eller målad yta. Har haft sån sittande flera dagar på tapet utan problem.
Den blå fäster för starkt.
 
Nej jag körde med vanlig beige maskeringstejp (från Biltema). Var inte medveten om att det fanns speciella lågklibbande varianter så tackar för tipset till nästa projekt! Samtidigt... viktigt att maskeringstejpen man använder - rosa, blå eller whatever - verkligen håller ordentligt tätt så inte färg kryper under. Detta lyckades i alla fall den beige tejpen med... :)
 
Om det är något förbrukningsmaterial jag slutat snåla på så är det just maskeringstejp. Sedan jag slängde all Biltema-tejp och gick över till gul respektive lila Tesa (beroende på underlag) så är det minst dubbelt så kul med måleriarbete. River inte sönder underlaget, håller tätt, släpper i hela bitar - en dröm helt enkelt! Och nej, jag säljer inte Tesa-tejp - jag bara hatar att måla och behöver all hjälp jag kan få :p
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Jo detta är något som betyder mycket för jobbet som helhet, sällan att man ser några vettiga råd när det gäller skitdetaljer typ maskering. Måleri är absolut tillräckligt svårt som det är, onödiga komplikationer undanbedes med bestämdhet...
 
H Harald Blåtumme skrev:
Hade litet problem med detta, väldigt trist att se bitar av tapeten dras loss när man är klar med målandet...

Kanske finns detta att söka via Google etc men vill ändå förmedla ett knep jag just testat. En hårtork på medelvärme ca 20 cm från där man drar loss masktejpen gör att den oftast lossar mycket lättare och helt utan att dra loss tapet. Limmet släpper helt enkelt mycket lättare.

Önskar jag sett detta knep innan senaste projektet... Skulle sparat mycket onödigt arbete.
Vill bara säga tack för detta inlägg som var det första jag hittade när jag googlade ”maskeringstejp tapet”. Tack vare ditt tips lyckades vi få bort tejpen utan större skada, men det var svettigt ett tag så att säga.
 
  • Gilla
20muffins och 1 till
  • Laddar…
Kul att det funkade!

Man blir inte glad direkt när det strular med dylikt...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.