Hej!

Är inget proffs, men har målat väggar x antal gånger. Ett återkommande problem är misslyckandet av raka kanter. Har tidigare tänkt att det beror på slarv och att jag inte är tillräckligt noga. Ex, tejpa runt elkontakt och strömbrytare istället för att skruva av etc etc. Senaste gången jag målade om och maskerade i taket och vid golvlist tog jag extra lång tid på mig för att få till raka kanter, men icke.

Hur gör proffsen för att få spikrak maskering? Har sett en del kantrollers, men min uppfattning är att det inte används jätteofta i Sverige. Använder ni krysslaser och maskerar därefter? Någon specialtejp som är avsevärt bättre än andra? :)
 
Vad är din utmaning, raka eller skarpa kanter?
 
K Kane skrev:
Vad är din utmaning, raka eller skarpa kanter?
Sorry för otydlighet, det är raka kanter! Kanterna blir skarpa men inte raka!
 
H Harree skrev:
Sorry för otydlighet, det är raka kanter! Kanterna blir skarpa men inte raka!
Gäller att vara noggrann. Krysslaser hjälper kanske att få kanterna i våg eller lod men för att få de raka är det noggrannhet som gäller och dra ut tejpen lite längre från rullen när den appliceras. Bra att vara två då.
3M's tejper gillar jag.
 
Dutta fast tejpen i ena änden, dra ut tejp så långt du vågar (metervis), sträck så mycket du vågar och tryck fast.

Protte
 
  • Gilla
Sfrepe
  • Laddar…
Tack för svar! Sist var jag själv och kunde därför inte riktigt köra på lika långa, men låter rimligt att det är lättare om man är två. Jag får införskaffa mig en laser samt vara två vid maskering och prova helt enkelt! Övning ger väl färdighet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.