Jag vet inte om det bara jag som tycker att det är ett elände med att måla tak/väggar och maskera av mellan vägg och tak utan att antingen få "blödningar" inunder tejpen eller att där man drar bort tejpen så får man med all färg från väggen. Har provat en hel del olika tejper från Biltemas till den dyra blåa tejpen, även provat maskeringsblad/spackel men tycker inte att jag får någon knivskarp kant.

Hur gör de som jobbar med det här varje dag? Hur länge ska man vänta med att försöka maskera av en nymålad vägg?

Underlaget är grundmålad microlit och tak i vanligt gips
 
Jag tycker det också är skit svårt, nu senast målande lag ner takfärgen en bit på väggen. Sedan maskerade jag i taket och drog tejpen direkt, på så vis fick jag inga hack i färgen.
Jag fick visserligen bättre med takfärg på ett par ställen där det krypit igenom men som sagt jag tycker detta är skitsvåt och får gärna tipps jag också på "hur man ska göra"

Emil
 
Det "klassiska" tricket för att få en skarp kant...

1. Måla ena ytan (tex taket) först och låt färgen nå in ett par centimeter på den andra ytan (tex väggen).
2. Låt torka.
3. Sätt maskeringstejp på den målade ytan där du vill ha linjen och måla sedan över kanten som vetter mot den andra ytan med samma färg som du just målat med. Det räcker med en "lätt" strykning. På så sätt fylls de fickor/glipor som finns mellan tejp och underlag.
4. Låt torka dammtorrt och måla sedan den andra ytan i önskad kulör (en bit in på tejpen).
5. Dra bort tejpen direkt efter sista strykningen och njut av en rak fin linje.

Använd med fördel blå maskeringstejp - den lossnar bättre än den traditionella.
 
bygga_bo skrev:
Det "klassiska" tricket för att få en skarp kant...

1. Måla ena ytan (tex taket) först och låt färgen nå in ett par centimeter på den andra ytan (tex väggen).
2. Låt torka.
3. Sätt maskeringstejp på den målade ytan där du vill ha linjen och måla sedan över kanten som vetter mot den andra ytan med samma färg som du just målat med. Det räcker med en "lätt" strykning. På så sätt fylls de fickor/glipor som finns mellan tejp och underlag.
4. Låt torka dammtorrt och måla sedan den andra ytan i önskad kulör (en bit in på tejpen).
5. Dra bort tejpen direkt efter sista strykningen och njut av en rak fin linje.

Använd med fördel blå maskeringstejp - den lossnar bättre än den traditionella.
Just det, precis som på TV och den har jag misslyckats med också... jag fick med mig 4 lager färg en gång då jag drog tejpen efter sista strykningen, dvs det var rent in till microliten... jag ska dock prova med den blåa tejpen igen, känns som jag har köpt olika rullar tejp för 200-300:- nu bara för att få till linjen...

//TS55-ägare
 
Onödig fråga hoppas jag... men lät du "bottenfärgen" torka ordentligt innan du satte upp tejpen? Om inte så kan tejpen sätta sig ganska ordentligt, vilket förstås kan innebära att färgen följer med när du drar av den.

Att färgen inte fäster bättre än så på microliten kan förstås också innebära att den helt enkelt är kass, dvs inte "biter". Har du målat med färg av "god kvalitet"?

Beträffande tejpvalet har jag aldrig misslyckats med detta med blå tejp, och jag har gjort det ganska många gånger. Har för mig att jag har läst något om en grön tejp som tydligen skall släppa ännu lättare. Men om jag inte minns fel är den också ganska flexibel/formbar, vilket kanske inte lämpar sig helt hundra om du skall få till raka linjer på enklast möjliga vis. Men jag har som sagt inte provat, så jag vet inte... men om du inte får rätt på det på ngt annat vis kan det kanske vara värt att kolla upp?

//En annan Festool-junkie ;)
 
När jag ska maska, drar jag maskeringstejpen över byxorna först för att försvaga limmet lite. Än har det inte misslyckats!
 
Det finns olika sätt att dra bort tejp också. Drar du vinkelrät ut från väggen så är risken större att färgen under lossnar. Drar du tejpen liksom tillbaka över sig själv, alltså parallellt med väggen så är risken mycket mindre att färg som ska vara kvar följer med. Jag har också märkt att om färgen under sitter dåligt så går det bättre om man drar lite långsamt än fort.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.