Jag har hört talas om något som kallas marstrandsutkastare. Med dom ska man kunna ta till vara på dagvatten. Vet någon något mer om detta, var man kan skaffa dom och hur dom funkar?
 
Är det en sådan här du menar?

http://www.byggmax.se/tak/takavvattning/utkastare-svart-p26712

De finns i princip på vilket byggvaruhus som helst. Man fäller ut dem, då blockerar de stupröret och större delen av vattnet rinner ut i pipen (och ned i tunna eller liknande) istället för ned i stupröret. När den är stängd så tätar den och allt vatten går ned i stupröret istället. Fungerar utmärkt (efter 5 år iallafall).
 
Låt dagvattnet rinna ner i dagvattensystemet och vattna med det vanliga vattnet.Det blir så tråkigt om du glömmer att tömma tunnan och det svämmar över.
Vanligt kommunalt vatten är ju i princip gratis ändå.
 
jag skulle vilja ha en sån här, men vet inte om de finns i Sverige. Då kan man ha locket stängt och slippa odla myggor i tunnan. När den är full rinner vattnet ner i vanliga röret. Smart!


ImageUploadedByByggahus.se1393100151.473355.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill bara till att man frånskiljer löv och annat innan, annars är det ju en finurlig lösning.
 
roli skrev:
Denna lösning finns hos Biltema (av alla ställen): [länk]

Fungerar faktiskt bra, har den hemma. På vintern kopplar man loss röret och vrider utloppen 180 grader så är den stängd.
Förhindrar den överfyllning av tunnan?
Ser inte så ut med tanke på vinkeln på utloppet.
 
Om den monteras på samma höjd som tunnan enligt bilden ovan så borde det fungera som överfyllningsskydd. Vad jag kan se av bilden så fungerar den som plastmo prylen jag länkade till
 
Den fungerar som överfyllnadsskydd, precis som toolman77 skriver. Men det krävs att ut- resp. inlopp monteras på samma höjd. Den fungerar nog precis som plastmo prylen (skriver jag utan att ha sett en plastmopryl i verkligheten) fast den klarar större dimensioner på stuprören. Plastmo klarar "bara" 75 mm rör vilket de flesta plåtrör inte har......
 
Jag köpte en sådan med fäste för slang på K-Rauta för några år sedan.
Fick tag på en hel tunna med ett litet lock. Hade tunnan liggande och satte dit en kran i locket. Borrade hål på ovansidan av tunnan, i med en slang och täta.
Slutet system och vattnet fortsatte i stupröret när tunnan blev full. Måste bara komma ihåg att tömma allt innan vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.