golv-troskel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag lade in Marmoleum klick i en hall. Lite knöligt...

Nu vet jag inte vad jag ska göra vid tröskeln... (Taskig planering – ja!)
Tidigare låg det klinker i hallen, som var kanske 6 mm tjock, vid tröskeln satt det skruvat en metall/mässings/list. Det är skruvhålen man ser i tröskeln, ja. Med Marmoleum bygger det c:a 11-12 mm inklusive lumppappen. Den gamla listen funkar inte, den är dessutom ful :mad:

Någon som har idé om vad jag ska använda?

Eh, jo: Dörren sluter mot det yttre "hacket" i tröskeln, så det är hyfsat gott om plats.

Glad för förslag!
 
Om det inte går att ta bort tröskeln och skära ur den har jag använt typ 8x14mm eklist och klyvt ner den till lämplig höjd och satt fast. Dessa lister har ju ett rakt hörn och det blir ganska snyggt även på gamla trösklar (de bör ju slipas och lackas i samma veva).
 
Fast det kanske inte är så mycket kvar av tröskeln om golvet är så tjockt?

Ett annat alternativ kan ju vara att ta bort tröskeln, lägga ut golvet under dörren och sätta en metallist där golven möts.
 
Tack för snabba svar!

Nja, det hade inte gått att göra något med tröskeln. Det som syns på bilden är ovansidan av tröskeln. Grejen är att rummet intill ligger några centimeter lägre – så det blir så här.

Det är npg bara någon slags list som är lösningen. Jag är ej heller så otroligt händig – så förslag i stil med "planhyvla läskaledes i kvistfritt snickerivirke", ligger tyvärr utanför min förmåga.

Jag kan gera, ibland med hyfsat resultat. Jag har grejer så jag kan såga rakt. Limma/skruva/spika går bra också :)
 
trosklist.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tröskel med list och golv
list.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själva listen

Jag hittade den här listen på Byggmax. Det är nåt slags plast som är klädd med tunn aluminium. Det ser ut som någon slags ekimitation, sen är det ganska tjocka kletiga limsträngar på undersidan under ett skyddspapper.

Och lätt att kapa!

Jag tyckte det funkade (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.