Vi isolerade och gjöt nytt betonggolv i källaren förra vintern. Jag passade på att lägga in tempsensorer på båda sidorna av isoleringen på några ställen, eftersom jag var nyfiken på hur deltat skulle bli. Nu har jag passat på att mäta, det har nu varit runt -10 i en vecka här i Stockholm, och det har väl varit ganska kallt innan också.

Pga takhöjd och mycket berg lade jag bara 65 mm pordrän (eller var det isodrän..), betongen är ca 80mm med golvvärmerör i.

Jag har mätt tre punkter, första är långt in från ytterväggarna, andra är en meter in från garagedörren, där marknivån utanför är samma som innanför, och den sista är en meter från yttervägg i ett ytterhörn. Marken går upp drygt en meter här, och väggarna under mark är isolerade på utsidan med 100mm, som dock inte kom ända ner pga berg.

Inne i rum
25,5 ovansida
17.5 undersida

Garagedörr
22,8
13,3

Yttervägg
21,7
14,8

Om man säger att delta är 8C och värmeledningsförmågan 0,042 för pordrän (?) så får jag en värmeförlust på 258W.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
258 W är beräknat på 50kvm förresten. Med ett COP på 3 så blir det 60kwh på en månad.

Är det värt att isolera tjockare om det är begränsad takhöjd?
Hur mycket lägre skulle det bli med 100mm isolering, marken skulle ju då bli lite kallare antagligen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.