Hej,

Jag ska lägga runt 250kvm marksten runt hela huset men har hört av en kompis att det är bra att ha kantsten så markstenen inte sjunker, vad säger ni?
 
Något behövs. Vill man inte ha en kantsten går det att gjuta en liten klack betong som man fasar av så den inte syns
 
Kantstenen fungerar som stöd så att markstenen inte rör sig i sidled. Titta på en gata som är belagd med gatsten: Gatans profil är som en båge, lägst ner i kanterna och högst på mitten. Anledningen till denna "bombering" är inte bara för att regnvatten ska rinna av ytan ner i rännstenen utan också för att stenen bildar en båge, ett valv, som skickar trafikens nedåtriktade krafter i sidled till den kraftigt dimensionerade kantstenen som tar emot sidtrycket. Därför tycker jag att du ska lägga markstenen i en vertikalkurva med djupt satt kantsten på sidorna för bästa hållbarhet.
 
Lokala firman som lägger marksten menar att det är totalt onödigt med kantsten men jag har däremot en kompis som säger att det är viktigt och ha kantsten nä man lägger msrksten.
 
Lägger din kompis marksten till vardags?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Lägger din kompis marksten till vardags?
Nej inte längre men han har gjort det.
 
Sen har det stor betydelse vad ytan skall vara till, bara gångtrafik eller bilar, lasbil mm
Det håller bättre med kantsten och ser snyggare ut, men det är inte praktiskt på något sätt.
 
F fcbarca skrev:
Hej,

Jag ska lägga runt 250kvm marksten runt hela huset men har hört av en kompis att det är bra att ha kantsten så markstenen inte sjunker, vad säger ni?
Jag gissar att ni inte ska köra med bilar eller lastbilar runt huset ;)
Kantsten förhindrar nog knappast att markstenen sjunker, det beror nog isf på ett dåligt underarbete.
Däremot så skulle jag gissa att din kompis snarare menar att en lite högre kantsten förhindrar gräset att med tiden "valla" över på markstenen, vilket felaktigt kan upplevas som att denna med tiden har sjunkit.
 
Kantstenens betydelse för att förhindra tryck skulle jag säga är minimal, normalt har du ju en kantsten för att du vill gränsa av något, typ som rabbat eller trottoar, helt enkelt något du vill höja upp.
En trottoar skulle jag säga ligger oftast 10cm över vägen, markstenen bygger ca 5-10cm beroende på typ , och kantsten är som högst 30cm (vissa rabbater har 40cm höga stenar) men det gör att kantsten normalt bara ligger 10-15cm djupare och det är för att inte den själv ska tippa.
Så kör kantsten om du vill ha de, men inte för tryckets skull, då kan du lika gärna gjuta en klack med betong och lite armering
 
Det är ju ogräset mellan plattorna som man stör sig på efter ett par år snarare än hur gräskanten ser ut.
 
Redigerat:
Jag tänker mig att dom ska förhindra att plattorna glider ut i gräset och sen sjunker ner
 
S
För att inte få ogräs mellan plattorna , så får du bottna ca 5 cm under åt varje i skarven med betong samt lägga betong i skarven , men det finns ingen 100% garanti att det inte växer men tar många år innan det kommer något .lämpligt då att kanske färga betongen i kontrast eller lika kulör på plattorna
 
Tackar för alla tips, det blev kantsten, ska lägga upp nån bild snart när det är klart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.