Jag fick en "what the f..."-situation idag när jag gick efter ett par rader marksten nedanför altanen och upptäcker att typ 10-12 stenar (stora, typ 30x30) i mittenraden vickade/rörde på sig. När jag tittade efter så såg jag att samtliga var upphöjda än de övriga. Så var det inte i höstas. Lyfte på en sten först men kunde inte se något tecken till förklaring, men under nästa sten var det fullt med myror.

Det verkar som om myror kan göra massa saker i backen som höjer det som finns ovanpå? vad är detta för märkligt myrstråk o hur blir jag kvitt skiten? 50 liter funlight och sedan hämta padda?
 
Snailman
man ska väl ha stenmjöl precis under stenarna för att inte myror ska vilja bo där, står nog i andra trådar här

edit tydligen lite olika bud på detta http://www.byggahus.se/sokresultat/...6vo-amm&cof=FORID:9&ie=utf-8&q=stenmjöl+myror


nåt jag har erfarenhet av är att man inte ska ha sand under plattor i söderläge om man inte vill vickande stenplattor och stora myrsamhällen under stenarna

angående myrr i nedanstående inlägg så hjälper det bara tillfälligt måste återupprepas år efter år, då myrorna kommer tillbaka efter ett tag.
 
Redigerat:
Finns ett pulver som man häller ner under plattorna. Myrr tror jag det heter. Myrorna drar ut det under dom andra plattorna själv så dom borde dö om du häller det under några plattor som är lätta att få bort.
 
Nu är jag sådär jobbig igen - ändra hellre sanden under till något myrorna inte gillar än att utrota stacken... Myror är bra!
Eftersom du redan var inställd på att padda hela området så tar jag det som att du inte är rädd för lite arbete. (Plus att jag följer din blogg ;) ) Tittar du noga så ser du säkert att hela området hade mått bra av en liten omläggning. ;)
 
  • Gilla
vedit
  • Laddar…
ha ha! ja det är sand under tydligen, men förra 2 åren märkte jag inte av ett skit av att jag hade myror. Där. Jag hade dem under trallen jag byggde till utespa't istället. Tyckte jag dödade dem så fint där, men det är väl Ant Revenge IV, får de inte bygga bo under mitt utespa så ska de välta alla mina markstenar istället :/
 
å vadfan är myror bra för!? de äter ju inte fästingar direkt :/
 
Å jo då, en stor stack kan släpa hem 2 miljoner småkryp som de äter upp. Så sluta ha ihjäl myror i tid och otid!
 
  • Gilla
vedit
  • Laddar…
(y)Som grädde på moset ett musik tips .
den gamla punkgruppen Adam and the ants .
 
Funderar om stelnande/härdande/cementbaserad fogsand hjälper? Jag hoppas på det iallafall eftersom jag la det på uppfarten i somras. i så fall är det väl lättare att foga om än att byta ut sanden under plattorna.

Och Adam and the Ants är väl inte punk direkt, snarare New Romantic.
 
peternicklas
Köper du och får äkta stenmjöl så kommer inte myrorna. Fick ett lass där de har blandat in sand, myrorna trivs. Blir till att riva upp och byta ut topplagret under sommaren.
 
peternicklas: Har helt rätt, myror älskar sand. Varit med och rivit upp många plattytor pga detta. De underminerar helt enkelt och riktig stenmjöl gillar dom inte. Riktig stenmjöl blir dessutom stenhårt, sanden är strid och blir inte hård.
 
Milda Matilda, köpte kåken för 2,5 år sedan och har inte märkt ett smack av detta, men aja, har man inte nog med jobb så äre väl lika bra o gräva upp halva tomt#@!% också då, gnnnnnnnn, vars e bettskenan.... :)

Polska asfaltsläggare får inte plinga på dörrn nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.