Hej,
Jag tänkte lägga marksten utanför entren. Det angränsar till plan med singel. Hur ska jag göra övergången mellan marksten och singel för att det ska hålla att köra bil på. Vilken typ av stöd kan behövas?
 
Du bör göra en ordentlig stödkant av betong. Gjut inte hela vägen upp på stenen utan att det går på lite singel mot stenen så att betongen inte syns.

En del gjuter till och med de sista raderna helt i betong, dock inte säker på exakt vad som krävs, men börja med att se till att få underlaget hårt och stabilt.
 
Kanske bara är jag som inte fattar, men ska du köra bil på singeln eller markstenen?
 
nypon skrev:
Du bör göra en ordentlig stödkant av betong. Gjut inte hela vägen upp på stenen utan att det går på lite singel mot stenen så att betongen inte syns.

En del gjuter till och med de sista raderna helt i betong, dock inte säker på exakt vad som krävs, men börja med att se till att få underlaget hårt och stabilt.

Finns det nån skiss på hur man ska dimensionera stödet? Hur formsätter man? Gräver en kanal och häller i betong bara?

Liemannen: Man kör alltså bil både på gruset och markstenen.
 
Aha. Lade marksten på en uppfart som gränsade mot en grusväg för ett par år sen. Som övergång grävde vi ner Benders Labyrint-block 350x210x140 så att dom hamnade i samma höjd som markstenen. Efter ca två år såg det kanon ut.
 
1. Enklast är att använda jordfuktad betong, detta tror jag du måste köpa på en betongstation men samtidigt är det bara att lasta på en egen släpkärra och köra hem.

Det ser ut som fuktigt grus.

Fördelen med detta är att det beter som som grus och du behöver inte forma något.
Lägg det sista raden i detta och lägg sedan någon decimeter eller två utanför stenen som stöd.

2. Vanlig betong, bara att hälla i en ränna efter sten skulle jag tro. det krävs inga underverk men man vill skapa ett ordentligt mothåll så att inte stenen drar i väg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.