Vi har en asfalterad garageuppfart där asfalten börjar bli gammal, sprickor och groppar mm, så vi funderar nu på att lägga ny asfalt eller marksten.
Om vi lägger marksten, kan man lägga det ovanpå asfalten med ett bärlager och sättsand mellan? Eller måste asfalten tas bort helt innan?
 
Om inte sättsand+marksten inte bygger för mycket på höjden så kan asfalten vara kvar. Oftast river man bort gammal asfaltbeläggning för att få ner den nya markbeläggningen i samma nivå som den gamla.
 
Jag går varje dag förbi arbetena vid Kistamässan och Victoria Tower och där lägger de ny asfalt över hela ytan där de ska lägga plattor. De har väl ungefär 1 dm sand ovanpå asfalten och sen lägger de plattorna.
 
Ingen som funderat på att vatten kan få problem med att rinna genom?
Hur blir det under vintern? Med vatten mellan stenen och asfalten?

Jag skulle riva det. Oftast handlar det om 1-2cm.
 
  • Gilla
CKÅPV
  • Laddar…
Varför skall vattnet rinna igenom? Man ska väl ha fall så vattnet rinner åt sidan?
 
Åt sidan, igenom, bara den inte stannar kvar. Varför skulle man annars ha dränerande material under?
Och jag är övertygat om att rinnande ner, går fortare än åt sidan. Eller?
 
Jag hade rivit asfalten oavsett om markhöjden tillåter låt säga 1dm sättsand. Vad händer när vatten rinner mellan stenarna ner i sanden och stoppas av asfalten? Jo, det rinner längsmed asfalten, tar med sig sanden och tillslut har den fina markstensytan förvandlats till en ojämn och ful yta.
Det är min mening.
 
Varför inte lägga direkt på asfalten (en varm sommardag)(påspätt med gasolbrännare)

Jag har plattor på betong med lite kakelfix (eller vad det nu var) mellan som "lim"

Protte
 
  • Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
Nerre skrev:
Jag går varje dag förbi arbetena vid Kistamässan och Victoria Tower och där lägger de ny asfalt över hela ytan där de ska lägga plattor. De har väl ungefär 1 dm sand ovanpå asfalten och sen lägger de plattorna.
Hej!

Detta låter väldigt ovanligt, för att uttrycka sig milt... Har du möjlighet så ta gärna en bild, skulle vara kul att se!

Mvh Wasa
 
prototypen skrev:
Varför inte lägga direkt på asfalten (en varm sommardag)(påspätt med gasolbrännare)

Jag har plattor på betong med lite kakelfix (eller vad det nu var) mellan som "lim"

Protte
Ja. Med fix är det ok.
 
Wasa skrev:
Detta låter väldigt ovanligt, för att uttrycka sig milt... Har du möjlighet så ta gärna en bild, skulle vara kul att se!
Jag tror inte det finns nåt ställe kvar längre där man ser asfalten med sand och sen plattor ovanpå, de börjar bli klara så man ser nog bara sand och plattor nu.

Jag blev själv förvånad när jag såg att de asfalterade där jag trodde de skulle lägga plattor, men sen såg jag att de la sand ovanpå asfalten och sen plattor.
 
Ok? De har väl säkert ett motiverat syfte att göra så. Men man undrar ju varför det ska läggas så mycket pengar på något som aldrig kommer se dagens ljus. Vilket entreprenör är det?

mvh Wasa
 
Ingen aning om vad det är för entrepenör, det är säkert ett dussin entrepenörer som jobbar där. Tog i alla fall en bild på väg hem igår, men det syns inte så tydligt eftersom mycket av asfalten är grå av sand och de just nu har uppehåll i läggandet.

Det är alltså främst i överkant på bilden som man ska titta, efter brunnsgallret ligger det lite sand ner som en ramp ner mot den grå asfalten. Den svart asfalten närmare i bild är nylagd.
 
  • 1317821493331.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för skämtfirma? Asfalt är knappast 100 plant, det ska det vara när man lägger plattor..
 
Huntelaar skrev:
Vad är det för skämtfirma? Asfalt är knappast 100 plant, det ska det vara när man lägger plattor..
Det kanske va därför Nerre skrev att dom hade 1dm sand på asfalten först :)

Kan asfalten ha nått att göra med att dom kanske inte vill ha ner vattnet i backen?
 
  • Gilla
SamSonNite
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.