M
Nyligen köpt hus, uppfarten ser ut enligt bild (från google maps). Kantstenen tror jag lossnat först och därefter har marksten börjat lossna. Går inte att köra bilen på uppfarten längre för stenarna längst fram ställer sig upp.

Markstenen ligger direkt på singel, brukar man göra så? Enligt en granne är det kanske irländska asfaltsläggare som gjort jobbet, verkar ju hålla bra på andra delar av uppfarten i och för sig.

Hur bör jag laga detta? Bulta fast kantstenen i asfalten? Limma?

Tack på förhand :)
 
  • Skadad uppfart med lossade kantstenar och ojämnt liggande marksten framför en parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Muuuuurtin skrev:
Nyligen köpt hus, uppfarten ser ut enligt bild (från google maps). Kantstenen tror jag lossnat först och därefter har marksten börjat lossna. Går inte att köra bilen på uppfarten längre för stenarna längst fram ställer sig upp.

Markstenen ligger direkt på singel, brukar man göra så? Enligt en granne är det kanske irländska asfaltsläggare som gjort jobbet, verkar ju hålla bra på andra delar av uppfarten i och för sig.

Hur bör jag laga detta? Bulta fast kantstenen i asfalten? Limma?

Tack på förhand :)
Skall man göra det seriöst så brukar dom kantsten en vara klistrade med en sorts asfaltsremsa som man värmde med gasol och tryckte fast, tyvärr höll det inte någon längre tid, och klarade inte hårda påkörningar, (90 talet i Vellinge) vet ej om det finns längre.
 
Det är normalt att lägga plattorna i finare makadam, ofta 2-5. Om det är det du menar med "singel" vet jag inte.
Kantstöden skall fästas i asfalten, det finns varianter med spikar och även kantstöd utan spik som man då måste värma fast med gasol och en typ av asfaltmatta.
När dessa åter sitter fast så man kan lägga mot med plattor. Men det kommer nog inte bli så bra, om jag tolkar din bild rätt. Det blir nämligen ofta problem då plattorna är tjockare än vad höjdskillnaden är mellan kantstödets absoluta topp och toppen av dess fot.
Det hade varit bättre att lösa detta helt utan kantstöd tror jag, men då finns risken att vatten från gatan rinner ner på garagenerfarten istället.
 
Det kan nog räcka att bara limma fast kantstenen med Tec7 mot asfalten och lägga tillbaka de vanliga stenarna
 
Mycket vatten blir det med en dagvattenbrunn intill, en underminering av gatuvatten som kryper ner under stenarna, att limma eller försöka få stenar fast mot asfalten blir svårt. Ta bort kantstenar och dom två första varven inåt utmed hela infarten. Gräv ner ca 10 till 15 cm och 30 cm in från asfaltskanten väg av lite så du ser hur det blir. Fyll graven med betong och några 12 mm armeringsjärn. sen knackar du ner stenar och kantstenen ska då ligga på lite lut ner så dom är jäms med asfalten. Blir lie uppförsbacke men ingen press på en kant så dom inte kan vicka loss när du kör upp, dom måste ligga stumt
 
Man kan ju ta en tjockare kantsten och såga/gräva ner den också
 
M
Tack för svar! Nu har jag fått lite idéer om hur det kan göras. Det är typ makadam 2-5 jag menar ja, skönt att veta att det inte verkar vara fusk med det iafall. Det måste ju vara påfrestningen vid dagvattenbrunnen som är orsaken, på det andra ställena håller det ju fint. Har inte tänkt på det faktiskt. Ska nog gjuta ned en klack eller något och fästa med lim och skruv/armeringsjärn.
 
Det är inte så att det bara lutar lite mer vid brunnen och att man alltid kör där och sprätter iväg kantstenen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.