Hej,

Jag håller på och planerar att lägga marksten på ena sidan av mitt hus.
Grannens hus står lite högre än mitt och markens lutning är lätt mot mitt hus. Det är enligt skiss nedan (lutning överdriven för att illustrera problemet)

Skisser som visar marklutning och planerad marksten placering mellan två hus, sett uppifrån och från gatan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar på hur man kan göra med lutningen när jag lägger markstenen.
Det finns gott om fall längs med huset och ut mot gatan (säkert ett par cm/m) men jag vill ha fall ut från huset också. Grannen vill ju inte ha det mot sitt hus, så jag behöver klura ut en bra lösning.

Har tittat lite på husets ritningar, dränering verkar ha gjorts enligt konstens alla regler, det blir svårt men ev. går det att ha noll lutning, men det känns ändå lite riskabelt.

Ett alternativ kanske är att ha fall från båda husen, ungefär enligt skiss 3, alt. ha lägsta punkten närmare ena sidan, men jag är rädd att det blir fult.
Är det någon som har något annat/bättre förslag, vad är vanligt att göra i situationer som denna?

Tacksam för råd!
 
3
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle lagt marksten med en dal som i din ritning 3, med en avloppsränna med galler i mitten.
 
  • Gilla
obiwan
  • Laddar…
3
Alt.
Eftersom det är ordentligt fall mot gatan så kan du som alternativ lägga plant eller tom lite fall mot ditt hus om du närmast huset sätter en ordentlig kantsten som hindrar vattnets kontakt med huset.
 
  • Gilla
obiwan
  • Laddar…
Jag hade gjort som 3:an fast istället för raka linjer som möts i mitten som ett V så hade jag gjort det lite runt istället some ett U så syns det inte lika tydligt.
 
  • Gilla
obiwan
  • Laddar…
Ytterligare ett alternativ, du bör ju inte påverka grannens lutning så en kant i tomtgräns är rimlig

Schematisk bild som visar två hus med kant i tomtgräns och marklutning mellan dem.
 
  • Gilla
obiwan
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ytterligare ett alternativ, du bör ju inte påverka grannens lutning så en kant i tomtgräns är rimlig

[bild]
Tomtgränsen går vid grannens hus :)
 
Z
Jag hade liknande problem. Kom fram till att det för en amatör är lättast att lägga plant mellan husen men med fall ut mot gatan. Dock lät jag kantraden (stenarna som ligger på andra hållet närmast husen) luta bort från huset (Kanske något svårt att se på bilden). Upplever att det fungerar mycket bra vid stora regnmängder, bara man har fall ut mot gatan på 1-2 cm per meter.
Stenlagd uppfart mellan två hus med ett milt fall mot gatan och kantrader lutande från husen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
obiwan
  • Laddar…
Z Zynvinkeln skrev:
Jag hade liknande problem. Kom fram till att det för en amatör är lättast att lägga plant mellan husen men med fall ut mot gatan. Dock lät jag kantraden (stenarna som ligger på andra hållet närmast husen) luta bort från huset (Kanske något svårt att se på bilden). Upplever att det fungerar mycket bra vid stora regnmängder, bara man har fall ut mot gatan på 1-2 cm per meter.
[bild]
Det ser mycket bra ut!

Jag kan inte göra riktigt på samma sätt utan att exponera grannens grundmur rejält.

Det lutar ( :)) åt att jag gör en variant av 3 på bild. Längs med mitt hus är tanken att ha en ca 135 cm bred gång där jag lägger större plattor. Funderar på att ha dalen där ungefär, föreställer mig att det blir minst märkbart så, eftersom det då redan finnas en brytning mellan de stora och de små stenarna. Eller så blir dalen ännu tydligare.. :)
 
Tack alla för era förslag, jag tycker alla var bra!
Det med rännan hade varit coolt, är nog lite overkill för både mig och hur platsen används.

Ska försöka lägga in en bild när jag är klar.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.