Hej!

Håller på att lägga sten på garageuppfarten och nu återstår bara avslutet mot gatan. Eftersom det är ett nybyggt område är gatan ännu inte asfalterad. Har förstått att det finns flera olika sätt att göra kanten lite starkare, t.ex.
- Sätta stenarna i jordfuktig betong.
- Använda en kantsten som grävs ner lite.

Att gräva ner en kantsten är inget alternativ, då jag inte hittar någon snygg kantsten som passar. Jordfuktig betong skulle fungera, men eftersom ytan redan är avjämnad och klar vill jag helst inte gräva upp och ersätta med denna blandning. Om så ändå blir fallet, hur stor "sula" behöver man? För det räcker väl inte att ersätta översta centimetrarna stenmjöl med jordfuktig betong?

På grannarnas uppfarter som är lagda av professionella stenläggare har man inte använt sig av någon förstärkning, utan bara fyllt på med stenmjöl mot kanten så att övergången mellan grusväg och uppfart blir mjuk. Räcker detta? När asfalten väl är på plats spelar det väl ingen roll, men man vill ju att stenen ska ligga kvar till dess.

Nå, berätta nu vad ni tycker, tänker och själva skulle göra.

Tack!
 
Jag körde med cementblandad sättsand/stenmjöl. Vattna inte utan låt regn och tiden ha sin gång så blir det riktigt hårt. Körde med blandningen 1 : 3 (cement : sand). Närmare eftertanke så borde jag ha kört 50 : 50.
 
Varför borde du ha kört 50/50-blandning? Blev det inte bra med 1:3?
Det går alltså bra att blanda med stenmjöl 0-4?
 
Visst blev det bra. Men med barn hemma så blir det säkert en hel del spring på kanstenarna osv. Ju hårdare desto bättre :)
Jag körde med 0-2 sättsand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.