BigR
Ska man ha ett markstativ till värmepumpens utedel? Brukar man höra stomljud om man monterar utedelen på en träfasad på bottenvåningen och sover på övervåningen en bit in i huset?
 
Är det luft/luft, isf gjut en liten platta. Hade den gamla pumpen på väggen och visst lät det en del, men när vi installerade en ny pump förra året gjöt jag en platta och nu skulle jag aldrig få för mig att hänga en pump på väggen. Vi bor i gammalt timmerhus.
 
  • Gilla
Anders_86
  • Laddar…
Finns inte möjligheten att ordna ett stabilt underlag för ett markstativ eller att man varken har tid/lust/ork att ordna något så finns det en ny typ av vibrationsdämpare för vägghängda utedelar, det är en stålfjäderdämpare som i dom flesta fall reducerar stomljudet helt och hållet så det kan vara värt att prova.
Dessutom billigare än dom flesta markstativ som är ca 60cm höga..
 
  • Gilla
Anders_86
  • Laddar…
BigR
Ja det är ju lite knöligt att gjuta en plint i vinterväder. Sedan är det inte så snyggt med markstativen, iallafall de jag har sett. Skulle helst sätta på ett sånt värmepumpsskydd i målat trä som många erbjuder för att slippa se pumpen.

Men ljudkomforten är ändå viktigast. Kan man slippa ljud med dom fjädrar som TS Comfort nämner är ju det suveränt eftersom det behagar både öra och öga.
 
Vart kan man köpa dessa fjädrar?? Desperat behov av att testa med min väggmonterade utedel till min LVP
 
  • Gilla
Lgströ
  • Laddar…
Har väggmonterat med extra gummidämpare, låter fruktansvärt mycket... Resonanseffekten i väggen trots isolering märks... Kan bara rekommendera markmonterat, blir prioriterad aktivitet i vår.
 
Skillnaden med stålfjäderdämpare blir än mer tydlig när det är riktigt kallt ute då gummit i dom vanliga vibrationsdämparna stumnar lite mer men det gör inte stålfjädrarna.
Markstativ är bästa valet men kräver mer jobb.
Stålfjädersatser kan ni hitta hos er lokala luftvärmepumpsförsäljare då fler och fler börjar tillhandahålla dessa.
En sats på 4st med 2 olika hårdhetsgrader kostar ca 500:-
 
BigR
Måste väl ändå skapa mig en bild över hur det blir. verkar som att markstativ är den säkra lösningen.

Hur gör man en bra plint till markstativet? Jag skulle helst vilja ställa plinten/fästet ovanpå underlaget som består av plattor. Jag vill inte gräva upp plattorna och marken.
 
Varför inte bara fästa stativet i plattorna om du tycker de sitter bra i marken?
 
  • Gilla
Raws89
  • Laddar…
BigR
Dom är för små, mer som stensättning. Sedan vill jag ha upp stativet ett par dm från marken.
 
Borra genomgående hål, slå ner rostfri gängstång i marken. Fäst valfritt antal markstenar av större dimension så du får upp en plattå? Fäst sedan ditt stativ ovanpå. Kanske måste limma ihop plattorna med något lämpligt utebeständigt lim?
 
Tänkte att jag kunde tipsa om hur vi löste problemet.

Vi hade vår gamla pump på väggen - aldrig mer! Hela kåken blev en resonanslåda, så pass att vi emellanåt vaknade nattetid när pumpen defrostade.

När vi bytte pump nu i höst fixade jag först en koppling mot befintligt avlopp genom källarväggen (32mm PEM). Därefter grävde jag ner plintrör och lade en markduk med grusbädd över. Byggde ram och la i armering. Efter gjutning bultade jag fast markstativet i plattan (M10 betongexpander) och fick pumpen monterad. Mycket stabilt. Jag skulle aldrig ställa stativet rakt på backen eller på befintliga stenar med risk för att hela klabbet rör sig när frosten går ur backen.

Hur jag skall lösa avvattningen vet jag inte riktigt ännu, den gamla pumpen hade ett avvatningshål i bottenplåten medan den nya har många, kanske ett tiotal vilket gjorde att jag kommer att få revidera planen något, i dagsläget rinner det mesta ut på plattan - dropplåten till trots.

Det tog visserligen ett antal timmar men ska jag summera det kanske det blev en heldag totalt för gräv och gjut utspridit på två veckor. Vi passade också på att byta panel bakom pumpen eftersom det i alla fall skall göras nästa år och då blir det betydligt trängre att komma åt. Idag har vi också klart med elen, när pumpen installerades var inte elen färdigframdragen vilket ledde till en skarvlösning som dessbättre är väck nu.
 
  • DSC_0182.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0183.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0184.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0186.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0196.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dannejow och 3 till
  • Laddar…
dysse skrev:
Tänkte att jag kunde tipsa om hur vi löste problemet.

.....

et betydligt trängre att komma åt. Idag har vi också klart med elen, när pumpen installerades var inte elen färdigframdragen vilket ledde till en skarvlösning som dessbättre är väck nu.
Du kanske kan köpa ett begagnad rund diskho eller ta en hink å koppla till slangen. Men den lär ju kunna frysa igen, med det kanske du tänkt på?
 
Noseone skrev:
Du kanske kan köpa ett begagnad rund diskho eller ta en hink å koppla till slangen. Men den lär ju kunna frysa igen, med det kanske du tänkt på?
Med risk för att glida lite ot. Jo, tanken var en isolerad uppsamlingsbehållare (två plastlådor med fogskum/frigolit emellan) och ett isolerat lock - allt skulle hållas någolunda isfritt med en värmekabel i som ligge i botten på den isolerade lådan och sedan går vidare ner i slangen. Allt efter en inspirationstråd på värmepumpsforumet. Det hela hade varit möjligt eftersom det var et hål i botten på den gamla pumpen, den nya är mer som ett såll och då krävs endera att jag pluggar alla hål utom ett eller har en större uppsamlingslösning. Bägge lösningarna innebär dock både risker och möjligheter...
 
BigR
Tack för svaren! :up:

dysses seriösa plint gillar jag bäst, ser seriöst ut. Men den kan jag inte riktigt göra. Det finns ett brunnslock som inkräktar mitt på främre långsidan. Noseones förslag fungerar bättre, eller en variant på det iallafall. Jag undar vidare över:

Är det någon som använder metallfjädrarna som TS Comfort rekommenderar som kan dela med sig av erfarenheter (framförallt ljudmässiga sådana)?

och när det gäller fundament till markstativet; Kan inte man göra ett stabilt fundament som flyter på underlaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.