VIlket djup skall slangen ligga på för att max energi skall kunna hämtas ur marken?
Varför gräver man inte ned slangen så djupt att man kan använda den till frikyla?
det rekommenderas ju 1 meter verkar det som...misstänker att det är det mest kostnadseffektiva djupet pga tekniska problem...alltså att det inte går att plöja djupare.
 
slingan ska liga i så varm mark som möjligt, för att få bra COP.
marken kylsned av slingan. slen värmer marken runt slngan
desto djupare du läggger den, ju mindre värmer solen.
ligger den för grunt, kan marken frysa på grund av kärlen.

därför är det ca 1m som rekomenderas, är olika djup geroende på var du bor & hur djup kärlen teoretiskt kan gå där.

jag vet dom som har lagt på 1,5m uten att ha haft problem med "återladdning"
 
Jo men rätta mig om jag har fel...vintertid har man ju det största behovet av en hög temp från markslingan.
Sommartid vill vi klart också ha hög temp men då värms bara varmvatten.
Vintertid kan det ju ligga ett snötäcke...borde knappast komma ned så mycket solvärme då...
Borde vara bättre om slingan ligger djupare....eller?
Återladdning kan ju göras om man kör ned värme från frikyla...om det nu fungerar...
Eller riskerar man att man tillverkar permafrost i marken om man gräver ned slingan på 2 meter?
Frågan är, hur varmt är det i marken 2 meter ned sommmartid?
 
återladdning sker enbart på sommaren. Under hela vinter lakar du ur alla energi ur marken.
återladdning med frikyla kräver att du trycker ner lika mycke energi som du tog ur på vintern, viket du inte larar, du klarar kanske bara att trycke ner 1% av vad du tagit ur.

även om du skulle gräva ner slingan på 3 mater så kommer du få dålig effekt på frikylan! det fins helt enkelt inte tilräckligt med kyla att hämta.

lägg till 30 000:- så har du ett bergvärme hål, för det är ju den funktionen som det kan ge som du vill ha (du komer att ångra dig annars)
 
ok....i mitt fall så är det en prisskillnad på 50-60 000 för att få till ett borrhål...väldigt långt till berg.
Har ju en borra för vatten....typiska temperaturer för en FLK är +14/18 C.
Vattentemperaturen från borran lär väl ligga ganska kallt...kanske +4C?
Isåfall kan man ju shunta det vattnet med returen från FLKn och köra ut 14C i tilloppet till FLKn...
Frågan är hur mycket vatten som går åt och hur mycket energi kommer pumpen i borran att dra?
Ev kan man ju skippa shuntningen och köra kallt vatten direkt till en FLK och reglera på returtempen..men då har man ju risken för kondens på rören fram....men det har man ju å andra sidan till alla tappställen i hela huset...
 
för o får dragi frikylan går det åt kalt vatten i mängder, så du får garanterat kondens på rören.

är inte med på hur du tänker koppla. shunta??? det går åt kallt vatten!
 
Jag ser ju hur kylanläggningar brukar vara konstruerade.
De har ofta en kylmaskin som startar/stoppar på 8/12C.
Sedan sitter det ofta en tank, som en "förtjockning" på röret och sedan en shuntgrupp där tillopstemperature regleras till typiskt +14C, med förskjutning mot högre värde beroende på daggpunkten inoomhus i byggnaden.
Alltså är fläktluftkylarna ofta dimensionerade för 14C i tillopp och om allt stämmer skall returen ligga på +18C.
Detta är typiska temperaturer för komfortkyla i kontor etc.
Frågan är, vilka flöde handlar det om, och hur mycket energi går det åt för att pumpa upp vatten till detta?
Känns som ett intressant projekt att prova...?
 
Här kommer lite åsikter och erfarenheter.
Det är många som har tillgång till lämplig mark och kanske kan gräva själva som har stor glädje av markvärme. Slangen ska ligga på ca en meters djup för att hinna värmas upp av solen under sommaren. Solen ger ca 800 watt per m2 så det hinner bli i storleksordningen 100 000 kWh på en 1000 m2 area under sommarhalvåret.
Jag har frikyla inkopplad. Kylanläggningen (från aircoil) ger 3 kW vid 5 grader C in på vattnet. Då jag kör anläggningen har vattentemperaturen ca 5 grader C in i början av sommaren och kanske runt 10 grader C mot slutet av sommaren.
Anta att jag kör 1000 timmar så hinner jag pumpa ner runt 3000 kWh, alltså ca 20% av de 15000 kWh jag tar ur borrhålet under vintern. Det motvarar ca 3000 spänn i el (inte riktigt räknat eftersom det mesta av energin flödar ut ur borrhålet)
Kostnaden för de 1000 timmar jag kör fläkt (90 watt) och cirkpump (ca 100 watt) är runt 200 kr. Ganska billigt för ett bra inomhusklimat.
Jag vill även tillägga att jag har kylan för att ta bort fukten i huset under augusti september då mina trägolv annars brukar se lite ansträngda ut.
 
  • Gilla
Antti Säisä
  • Laddar…
Hmmm så man måste ha bergvärme om man vill ha frikyla??

Då ljög installatörerna från Ivt som va hos kompisen då dom sa att det inte va några problem med att koppla in frikyla där, 2x400 meter jordvärme slang är nergrävd på 1,2 meters djup...
Blir kul att se vad tempen från slinga ligger på i sommar (han kopplade inte in frikyla) men som Styrexpert skrev så rekomenderas att det ska ligga kring 15° för att inte bildas kondens, Är det inte bara att montera in en större kylare i huset om vattnet i slinga ligger på 15°??
 
Det fungerar med frikyla även med mark eller sjöslinga. Sjöslingan kan tom ha viss garanti på att det är 4 grader i slingan (om den skulle vara isolerad högre upp) eftersom vattnet är tyngst vid den tempereturen.
 
Finns det någon som kör med frikyla från markslinga?
 
  • Gilla
Antti Säisä
  • Laddar…
På värmepumps forumet så fins det mnst en som kör frikyla på markslinga.
 
i en bil, lägger man förångartempraturen på ca 3 grader. luften blir då ca 6-7 grader som kallast o kan då hålla den oisolerade bilen på 20 graers temp vid 25-30 graders värme

jag förstår forfarande inte hur du ska lyckas räkna ut det där du räkan...

jag har bergvärme med frikyla o kör ett aggrigat i största sovrumet. köra på max, o har dörren öppen, så blir det ca 20 grader i det rumet, sen är det gradvis varmare i hallen. resten av huset har 24-25 grader

jag plockar upp ca 6 grader från hålet & det är 13 grader efter frikylan.
 
Det jag menade tidigare var att om jag har markslinga och det visar sig att jag inte får ut någon kyleffekt ur den..(vilket verkar vara högst troligt men jag lär ju prova ändå....man ska ju göra sina egna misstag haha)
Så har jag ju ett borrhål där jag hämtar vatten. Om jag helt enkelt kopplar på kallvatten till en fläktluftkylare i tex sovrummet så lär jag ju få kallt där inne. Men hur dyrt blir det att pumpa upp vattnet?
Vattnet håller ju ett högre tryck...kanske 4bar? och det lär ju vara dyrare att pumpa samma flöde vid ett tryck på 4 bar än att bara precis cirkulera vatten som det handlar om i köldbärarkretsen till en värmepumpsborra.
hmm...
 
att köra driksvatten igenom fläckt konvekorn låter inte bra.
tror inte det blir specielt billigt.
tror inte det är så bra för konvektorn
tror inte det är tillåtet utan tillstånd

jag tror rickard på ww.värmepumpsforum.com kör sin 500m långa markslinga som frikyla. han kan svara på hur det funkar för honom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.