Hej.

Jag skall lägga en 14m lång markränna (14 moduler) när jag lägger plattor nu till våren.
Alla som jag läser av rekomenderar att man skall sätta dem i minst 10cm tjock betong med betong upp på sidorna till ca halva rännans höjd. Detta låter väl bra på många sätt men jag blir lite osäker på 2 saker.
1. Om man gör en 14 meter lång ränna och lägger dessa i betong som inte är armerad eller har rätt dimensioner så är det väldigt stor risk att betongen spricker. Finns det då inte en stor risk att även markrännan spricker då denna inte har någon större hållfasthet och desutom helt fixerad i betongen?
2. Om man nu har gjort en ränna enligt ovanstående med betong och denna har fått bränna ett tag så är det dags att göra färdig resten av stensättninge, i mitt fall granithällar. När man har lagt ditt rätt nivå på bärlager och allt så skall ju detta paddas. En padda som väger kanske 300kg slår med en oehörd kraft. Kommer inte denna då att slå sänder hela betongkonstruktionen på markrännan. och sprickan som jag är orolig för i punkt 1 kommer att uppstå?

Eller tänker jag helt fel?
Markränna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej..
Du har rätt utan armering så kommer betongen att spricka hur lätt som helst och det även utan paddan
ett sätt är att ha ett lager på 20 cm makadam under betongen som då inte är så hårt packad ( trampad ). och att betong kärnan är väl tilltagen med armering i ,, också låter du detta stelna riktigt med rännan på plats , därefter lägger du bärlagret och när du sen kör med paddan, så har betongrännan en möjlighet att sjunka lite i makadamen men där måste du köra försiktigt.
Detta är bara en ide men kan fungera ..
Eti..
 
Lånar tråden då jag ska lägga om min garageinfart till helgen med bl a en markränna. Har samma tanke att markrännan och betongen kan spricka när man kör med paddan. Min tanke är att lägga bärlager och padda detta först och därefter gräva ut för markrännan med underliggande betong och armering.

Är det fler som lagt markrännor i samband med stenläggning och i så fall, i vilken ordning gjorde ni detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.