Hej!
Vi ska bygga en uteplats med inglasning och trädäck!


Har letet här på forumet men kan inte hitta nåt klart svar på denna fråga:

Om man ska köpa färdiga betongplintar altsså inte gjuta egna. Måste man då sätta dem på frostfritt djup? Eller hur djupt är det som gäller eg? Här hos oss är ju frostfritt typ 170cm eller nåt sånt :(

Hur ska man lättast göra??? O självklart är ju oxå kostnaden avgörande.

Tips snälla!!!!

MVH/Anna-Karin
 
Var bor du någonstans? Norr, mellan eller södra landet?
Själv bor jag i Skåne och har grävt ner 70 cm plintar. Grävde till ca 80 och bottnade med trög grovbetong, mest för att minska sättningar.

 
tycker du skall markisolera runt plintarna, då kan du minska djupet en del. t.ex www.isover.se kan nog hjälpa dig med utfromning.
 
Hej,
Ska du bygga trädäck på låg höjd över mark räcker det bra med 50 cm plintar. Detta använder vi själva. (Bygger i Skåne).
 
Om man litar på Beijer så räcker det med 70 cm djup i Uppsala trakten. Men det är om man litar på dem.

Annars så är isolering runt plinten ett alternativ som jag förmodligen kommer att gör, fast jag kommer nog inte att använda plintar utan lekasten då jag har i princip orörd mark där jag skall bygga.
 
Och vad blir kontentan om plinten INTE bottnar på frostfritt djup...? :-[
 

Ja det var ju lite olika bud det :)

I alla fall så bor vi i Borlänge (Dalarna) och det är BARA sand. Vi dränerade om förra sommaren och vi stötte inte på något annat än sand. Det största hårda material vi stötte på var gamla tegelstenar som jag antar blev över när de byggde kåken. :-?

Anledningen att jag frågar så här är att jag läst i böcker att man ska ner till frostfritt djup (som jag hört är ca 1.5 meter här). Men kanske det gäller nåt annat när man har de här konade plintarna o isolerar o så???

Vi ska inte bara ha trädäck utan även ha ca halva däcket inglasat med tak. Däcket kommer att bli ca 7*4 meter.

Gärna fler tips nu när ni fått mer fakta... kanske någon som byggt själv i bara sand i mellansverige (Dalarna).

MVH/Anna-Karin
 
Frostfritt djup är ju knappast 170cm i dalarna. Dessutom, sand är väldigt väl dränerande i sig själv så det blir inte så mycket tjäl förflyttningar som i jord eller lera. Jag gissar att ni inte behöver gräva så djupt men :-? ...
 
Jag har planer på att bygga altandäck men i Blekinge där jag har stugan är det väääldigt mycket lera. Vad bör man tänka på för plintarna om det är mest lera? :-/
 
Hej A-K2

Vi bor också i Dalarna och ska bygga till en altan 2,5X8 m som ska vara hälften inglasad. Vi tänkte köpa eller gjuta egna plintar till det bygget, men "byggaren" här på detta forum har gett oss rådet att gräva ned oss till frostfritt djup och gjuta en sula, och sen mura upp en ram av lekasten att bygga altanen på.. Nu har inte ni och vi samma förutsättningar, för vi tänkte ha en altan i 2 våningar med tak över dessutom, så vårat bygge blir tyngre...

Här är en länk till karta över frostfritt djup i olika delar av Sverige..

http://www.dow.com/styrofoam/europe/sw/insulate/swisgr09.htm

Som det ser ut så kan tjälen gå ner mot 1,6 m hos oss i Dalarna, men det verkar vara under extrema förhållanden.. Sen kanske du kan räkna av lite om du ska gräva i sand....

Bilder på vårat bygge kan du se under ämnet "plint till 2 våningsaltan!" här på forumet

/Stefan
 
puppe skrev:
Hej A-K2

Vi bor också i Dalarna och ska bygga till en altan 2,5X8 m som ska vara hälften inglasad. Vi tänkte köpa eller gjuta egna plintar till det bygget, men "byggaren" här på detta forum har gett oss rådet att gräva ned oss till frostfritt djup och gjuta en sula, och sen mura upp en ram av lekasten att bygga altanen på.. Nu har inte ni och vi samma förutsättningar, för vi tänkte ha en altan i 2 våningar med tak över dessutom, så vårat bygge blir tyngre...  

Här är en länk till karta över frostfritt djup i olika delar av Sverige..

[länk]

Som det ser ut så kan tjälen gå ner mot 1,6 m hos oss i Dalarna, men det verkar vara under extrema förhållanden.. Sen kanske du kan räkna av lite om du ska gräva i sand....

Bilder på vårat bygge kan du se under ämnet "plint till 2 våningsaltan!" här på forumet

/Stefan
Hej,
det där med frostfritt djup i olika delar i landet verkar vara ett väldigt förenklat sätt att se på saken. Alla markförhållanden är ju olika från tomt till tomt. Ett exempel: vi har 2 grannar som byggt altan. Den ena grannen har berggrund som ligger väldigt ytligt vilket gör "frostfritt djup" ointressant. Den andra grannen har i princip åkermark och har jutit plintar ca 1 meter ner. Själva har vi pålat ca 10-12 meter ner till berg. Tomten består av ca 1,5 m återfyllnad runt grunden, sedan skorpan på ursprunglig markniva och sedan 10 meter lera.
 
Nu har vi pratat med ett byggrådgivare på våran kommun, och han pratade direkt om isolering.. Han sa, att om man isolerade tillräckligt under plinten, så skulle det inte bli nån tjäle alls menade han, och man skulle i princip kunna ställa plintarna direkt på marken! Han visade nån tabell där det var typ 1800x1800 isoleringsskivor under varje plint, men jag kan ha sett fel.. dom är nog jobbiga att gräva ner långt.. :)

/Stefan
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Hej allihopa o tack för alla tips!

Nu har vi gjort så här: Köpt 8 st färdiga lite koniska plintar på 70cm och grävt ner dem i vår sand :)
Sen har vi isolerat runt dem.
Så nu får vi väl se i vår eller om några år om det blev bra eller inte... Man hoppas ju ;)

/Anna-Karin
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Jag bor i Norrland i höjd med Härnösand och har byggt altan på plintar för två år sedan. Jag grävde ett dike ca 1.20 m djupt, gjöt plattor 400x400 och ställde 6 tums avloppsrör som var två meter långa och lodade in dem. Sedan lade jag dräneringsslang som mynnar i ett avloppsbrunn. Grusfyllde runt pelarna och hällde betong i rören, tryckte dit 3 armeringsjärn i varje rör + en balksko på topp för bärlinan. Ca 250 mm under marknivå lade jag 70 mm isolering 2m ut från pelarna. Det har stått kanonbra och jag bor på en leråker, det är lera hur djupt som helst. Du som bor på en "grusås" behöver förmodlige inte gräva alls.

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.