Ska ta ut några träd men mest sly nu i sommar och efter det jämna till marken och göra gräsmatta där.

Min fråga är ta ned träden klarar jag själv och stubbar men sen är de ju lingonris sten och väldigt ojämn mark vad klarar man av att fixa själv går de att göra med en minigrävare eller är de smartare att hyra in en större grävare.
Att tillägga är att de är ganska mycket stor stenar och ytan är ca 30x15m.

Är ute efter tips och råd till de här projektet :)
 
  • Gilla
Aaron
  • Laddar…
Hej Jimbo! Även en minigrävare är otroligt stark i själva skopan och klara lätt av jobbet på den lilla ytan. Det är värre när man ska lyfta, och grävskopearmen är ganska klen. Att lyfta är svårt, om man är ovan. Det är lätt att tappa. Då får man ploga istället , när man fått upp en stor sten eller en rot. Med vänlig hälsning, PerOF
 
Tack för ditt svar PerOF!
Men hur stora stenar får man bort med den? har en sten som jag vet av som är ca 60x60cm klarar den såna storlekar?
 
60x60 borde den klara av lätt som en plätt. Åtminstone om den väger 1 eller ett par ton. Men det kan vara svårt att få grepp. Bästa att baxa åt sidan och ta den med plogen. stora stubbar kan man lyfta med rep. Det är lätt att tappa greppet. Men skopan är urstark. Och larvfötterna.
 
Mindre maskin än en 1,5 tons tycker jag inte du ska satsa på och med viss vana går det hantera sten på närmare tonnet med en sådan En 60x60x60 cm sten väger c:a 500 kg så det är inga större problem.Ha alltid skopan nära marken när du hanterar så tunga saker, det är lätt att du välter mer maskinen annars. Balanspunkten ändrar sig fort när du roterar....

Ett alternativ är att man gräver ner större stenar, så slipper man frakta bort dem.

Du kommer behöva förbättra jorden om du ska ha gräsmatta också. Har du vettig jord på plats så räcker det kanske med att du lägger på ett lager anläggningsjord. Är det mycket lera så behöver du öka mullhalten i den.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hemmakatten
Du har sur jord eftersom lingon växer där.
 
Grävaren jag tänkt hyra väger 1.5 ton så då borde jag kunna flytta några stenar alltså med lite teknik?
Har testgrävt lite och är mest sand och sten där om jag ska göra gräsmatta måste jag göra nåt speciellt för att få en fin gräsmatta tänkte mest på blåbärsriset och lingonriset måste jag göra nåt speciellt för att bli av med rötterna eller räcker de att gräva upp allt och fixa matjord?
 
Skala av översta lagret och fyll på med 10-15 cm anläggningskostnad så kommer det bli en jättefin gräsmatta :)
 
Anläggningskostnad? Vad är de eller är de ett annat ord för matjord?
 
Suck, anläggningsjord skulle det så klart vara :). Autocorrect på mobilen... :surprised:
 
Okej då förstår jag! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.