Hej,

Jag funderar lite över vilken lutning man kan ha på en infart.

Förutsättningar: Sträcka mellan gata och till bortre väggen på en tilltänkt carport 12-13 m (beroende på hur nära en befintlig ek jag vill sluta, eken står 14 meter från gatan), nivåskillnad mellan gata och nuvarande mark 70 cm (marken ligger under gatunivån). Finns idag en bilplats ca 5,5 m djup i anslutning till gatan, uppbyggd till gatunivå.

Jag vill bygga en carport med uppfart till gatan, där det skall vara möjligt att använda uppfarten som en ytterligare bilplats, dessutom en förrådsdel i bortre änden, men den tänker jag lägga "förskjuten" så att den inte kommer för nära trädet. dvs den ingår inte i de 12 metrarna.

Jag vill inte bygga upp marken till gatunivå, dels för att det hela ligger ganska nära huset med källarfönster, dels för att jag vill få det hela så diskret som möjligt mot granntomten (ligger i tomtgräns), så jag kan hoppas få det godkänt.

Det känns som att om jag har en infart som är 6 meter lång, så blir det litet häftigt med 70 cm "fallhöjd", funderar på en kompromiss och lägga mig på 35 cm under gatunivå. Vilket skulle ge en lutning på 1:17.

Någon som har tips eller synpunkter.
 
Skaffa en Audi Quattro ;)
 
hempularen skrev:
Hej,

Jag funderar lite över vilken lutning man kan ha på en infart.

.
Jag har cirkus 45-50 cm uppför på 6 meter. I början kändes det lite ovant med den kraftiga lutningen, men man vänjer sig. 35 cm låter acceptabelt. Då slipper du elda koppling när du backar ut. Enda kruxet är om du ska mecka med bilen, tex byta hjul. Då gäller det att tänka till med så att bilen inte sticker iväg oplanerat!
 
Tack för svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.