Hej igen, Fritidshusforum! Nu till en annan fråga, om marklutning. Min tomt lutar 80 cm på 10 meter längs med husets tänkta långsida, när jag stakar ut byggnadens mått på den obebyggda tomten. Ena husknuten på långsidan hamnar alltså 80 cm över den andra, på samma långsida. Anledningen är att tomten lutar mot sjön i norr, medan huset placeras åt sydväst. Dessutom lutar det mest mitt på tomten, där huset nödvändigtvis behöver placeras, så jag tjänar inget på att flytta huset åt ena eller andra hållet. Fråga 1. Är 80 cm marklutning acceptabelt och 2. vad behöver jag göra, får att inte få för hög trapp upp till huset? 3. Jag behöver också en vettig markkontakt från altanen i sydväst. Mvh; PerOF
 
Får du inte göra några som hellst markarbeten?

Vanligtvis så tar man ju dit en grävare som fixar till marken, beroende på byggteknik så kan det ju vara bra att göra visst markarbete.
 
Två sätt:
Fyll ut marken där det är för lågt eller gräv ner den delen av huset som står där det är högt.
 
Ett tredje sätt är att bygga huset i ett antal steg, så det följer marken.
 
Ett fjärde sätt är att låta hela huset luta så får grannarna något att prata om. :)
 
  • Gilla
Raptor50 och 1 till
  • Laddar…
M
Gabbe1 skrev:
Två sätt:
Fyll ut marken där det är för lågt eller gräv ner den delen av huset som står där det är högt.
Eller göra båda, dvs flytta massorna så att det blir plant.
 
Hej Forum, och tack för alla svar. Förmodligen behövs en mix av föreslagna åtgärdspaket, för att få bukt med marklutningen. Till en början behöver jag minska husets längd med en femtedel. Återstår 60 cm nivåskillnad, åtminstone om jag jämnar ut först. Ett förslag som jag saknar är betongplatta. Men går det att gjuta betongplatta i nivåer, eller måste marken plattas ut först? Med vänlig hälsning, PerOf
 
Men har du inget bygglov på huset?
Det är ju inte bara sådär rakt upp och ner att plocka bort 20% av storleken på huset...

Dock förstår jag inte hur betongplatta är lösningen på ditt problem, lösningen är ju fortfarande att jämna ut tomten, gjuta en 80cm tjock betongplatta kostar ju skjortan, lika så blir det ju svårt med tillgänglighetskraven när du lämnar in bygglovet om huset är i olika nivåer.
80cm är ju faktiskt inget alls..
Du behöver ju ändå bereda marken om det är en obebyggd tomt i nuläget, gräva bort matjord och lägga grus osv.

Mycket hänger ju på vilken grundmetod du tänkt använda.
 
IMG_20121016_085708.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är ju visserligen bara en sidobyggnad, men 40 cm skillnad mellan "stegen". Jag har tänkt täcka med trädäck runt om sen. Lite trist att jämna ut tyckte jag eftersom tomten inte ska bli ett dansgolv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.