Måste höra lite. Titta runt på lite trädgårdsgrejer och har man nån nytta av en Markluftare/Vertikalskärare som säga?
Är det nåt som gör en gräsmatta finare, bättre osv? Nåt nyttigt? eller är det bara nåt onödigt att skaffa? Och när kan man använda en sån? när man redan har riktig gräsmatta och då bra att köra sån på gräsmatta lite då och då? Eller bara används en gång och som i mitt fall nu, när ska förvandla gammal åkermark till gräsmatta? Plus det lär vara isåfall nåt som man kan dra efter nånting, har 4850 eller om de var 4480 kvm minus lite infart, grusplan osv.
 
Markluftare är bra. Har en och kör på våren/försommaren, den delar gräsplantorna så den kan etablera sig på nytt samt gör hål ner s¨gräset får luft och så vatten och näring kan ta sig ner mot rötterna.
 
Kan tillägga, det är en grej som i alla fall jag använder varje år och dras efter åkklipparen.
 
mekar-anders skrev:
Kan tillägga, det är en grej som i alla fall jag använder varje år och dras efter åkklipparen.
Vilken modell har du, och kan du rekommendera den? Kollat på Biltemas, men är lite osäker på kvalitén. Är det på våren man använder den, eller kan man göra det när helst på året?
 
Japp det är på våren när gräsmattan hunnit vakna till så att säga man kör. Dvs du har hunnit klippa några gånger och det växer. Finns flera rekommendationer angående detta, men detta är säkert i alla fall och jag orkar inte köra flera gånger per år även att det finns rekommendationer på detta.
Har så stor tomt så det tar tid.:)
Biltemas funkar nog lysande, jag har Julas som ser snarlik ut. Kollade på Husqvarna original för 3800kr. Enda fördelen är att den har fler stjärnor som skär. Men min har funkat fyra säsonger utan minsta knot. Lägg på lite vikt så den gräver ner sig lagom mycket. Jag brukar lägga på ett par stenplattor eller takpannor och sen är det bara att åka. Så absolut, köp en billig framför dyr. Det har jag gjort och är nöjd.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
tack för svar. ar också funderat på nån som man drar efter en gräsklippare och även den där på biltema.

och kan säga, måste ha en för åkergräslippare, har typ över 4500kvm att klippa och sköta, ska bli gräs till slut. =)
 
Samma här, har också stor yta, c:a 3500 kvm att klippa så man har gärna lite hjälpmedel.:)
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
tar lite tid, men är skönt att på nåt vis sitta och åka lite och fundera och skapa fin trädgård. Men blir nog inge köp av varken egen gräsklippare eller sån i år men nästa år kanske. Men tittar runt lite och försöka lära mig som säga vad som är bra och inte, vad man behöver osv för att få till det bra.
Annars så har jage problem just nu med med hela sidan på tomten med infarten och som är diket mot en väg och där jag vill få till fin gräs men just nu sprids av hallonbuskar och annat än gräs, typ skogs eller nåt. =) även en annan sida av tomten är de hallon jag måste få stopp på och jämna ut lite delar som är lite för ojämnt. =) men ska testa som folk säga, klippa klippa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.