Hej,

Jag har en liten fundering vad som gäller rörande marklov och bygglov. Vi har en obebyggd tomt. Vår granne byggde nyligen ett hus på sin tomt. Samtidigt fyllde han upp med massor ganska rejält. Han har dock inte sökt något marklov. När jag bad kommunen att få ut bygglovet samt marklov så sa dom att det (minns inte exakt hur dom uttryckte det, men) med betydelsen ungefär: "var med i bygglovet". I bygglovet nämns inget om markförändringar explicit, men ett souterränghus ger ju nästan i handen att det blir större förändringar än tillåtet.

Vad gäller?

Vi funderar ju också på att lämna in ett bygglov och undrar därför hur man ska förhålla sig här. Går det att "mörka" höjningen genom att ta med det i bygglovet.
 
Det är väll rätt givet att grundläggningen för ett hus ingår i lovet? Står huset i souterräng krävs en del utfyllnad för att göra en stabil grund.

Att fylla ut marken runt en pool som inte sänks ner i befintlig markhöjd kräver marklov inom detaljplan enligt 8 kap. 9 § PBL.

Antar att det här är ett detaljplanelagt områdedet om det krävs marklov? Kika i planen så det inte finns några avsteg från 8 kap 9 § i den.
 
Det är ju inget separat lov för markförändringarna, bygglovritningen visar sannolikt huset med de höjder det skall vara när bygget är klart. Då blir även markförändingen ett godkänt bygglov. OM grannen har gjort utfyllander på mer än 50 cm nära er tomt så borde ni sannolikt blivit tillfrågade genom grannehörande.
 
Tack för svaren. Jag känner mig väldigt oroad över hur det kommer att funka rent avrinningsmässigt. Huset ligger längs våran infart och markhöjningen går hela vägen fram till våran väg som är 60 meter lång. Vi kommer ju inte kunna göra samma höjning. Jag tror inte grannen på andra sidan vägen blir överlycklig om vi höjer den 1,5-2 meter.
 
Hur har de gjort med fyllningen, har de byggt en stödmur, eller har de en slänt mot er tomt?
 
Dom har en slänt
 
Trådens grundfråga är egentligen redan besvarad. Efter slutbesiktning ska tomtens höjdkurvor stämma med bygglovsritningen.

Ansvar vid skador har inte med bygglovet att göra. Om avrinningen vållar skador på omgivningen grundar man inte sina krav på Plan- & bygglagen, utan på Jordabalken, 3 Kap, 1§ - "Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen".

Postman bör - sakligt och konstruktiv - ta upp sina farhågor direkt med grannen, så att han får en rimlig chans att göra något åt saken innan det är för sent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.