Hej,

Är ny på detta med hus och trädgård så har en del att lära...

Vi har en trädgård i len liten sluttning, säg ca 20 meter lång och höjdskillnad ca 2 meter, så i genomsnitt ca 6 graders lutning (grov uppskattning i nuläget). Vi vill göra två terrasser/platåer utav detta, dvs platta till i den nedre delen av slänten och platta till i den övre delen av slänten och göra en mur emellan.

Kommunen tillåter ändringar upp till 0,5 meter. Gäller det på en given punkt, eller totalt? Dvs om jag gräver ut på den nedre delen 0,5 meter, och fyller ut med den massan på den över delen, så blir höjdskillnaden mellan högsta och lägsta punkt 1 meter, men jag har inte ändrat på en given punkt med mer än 0,5 meter. Lägger med en bild som kanske bättre förklarar.

Nu har jag spetsat till det för enkelhetens skull, för det mesta rör det sig kanske om att gräva eller fylla ut ca 40 centimeter på olika platser. Trädgården är inte heller rak sidledes så massor behövs på lite olika ställen för att jämna ut också.

Undrar ifall vi behöver ansöka om marklov? Om inte för grävandet så kanske för muren som skiljer platåerna? Pratade med kommunen idag, men de gav inget bra svar. Han hänvisade bara till Boverket och kunde inte svara själv på frågorna.
 
  • Enkel teknisk ritning av en ramp med måttangivelser på halvmeter både i höjd och längd.
  • Gilla
Festis55
  • Laddar…
Rent hypotetiskt är det korrekt uppfattat att du kan gräva ur en halvmeter och fylla upp en halvmeter. Men dom flesta kommuner tillämpar också att du får ha en stödmur med en höjd av max 0,5m utan bygglov vilket gör att du inte kan göra som föreslaget.

Det finns självklart ett antal kreativa lösningar för att kringgå det och tänja på reglerna. Tex kan du ha kraftigt sluttande mark framför stödmuren med en häck.
 
  • Gilla
Festis55
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.