Gokväll.
För å göra en lång historia kort så har ja lite strul med kommunen å den svenska avundsjukan angående trädfällning.
Så undrar om någon har tillämpningsanvisningar angående trädfällning där de står
"Om man tar trädkronan så räknas trädet som fällt/avverkat"?

Hitta på nätet en gång, men hittar givetvis inte det igen.
Behöver de som bevisbördan till mark å miljödomstolen, hur en tydlig marklovt/tillämpningsanvisningar ska se ut angående trädfällning.
Så e de någon vänlig själ som har så blir ja ytterst tacksam om ja kan få ta del av den.:)
 
N
Biffen87 Biffen87 skrev:
Gokväll.
För å göra en lång historia kort så har ja lite strul med kommunen å den svenska avundsjukan angående trädfällning.
Så undrar om någon har tillämpningsanvisningar angående trädfällning där de står
"Om man tar trädkronan så räknas trädet som fällt/avverkat"?

Hitta på nätet en gång, men hittar givetvis inte det igen.
Behöver de som bevisbördan till mark å miljödomstolen, hur en tydlig marklovt/tillämpningsanvisningar ska se ut angående trädfällning.
Så e de någon vänlig själ som har så blir ja ytterst tacksam om ja kan få ta del av den.:)
Hej
Jobbigt läge. Är det privat på egen tomt, eller är det som skogsägare? Du har valt rubrik bygglov och det finns en rubrik för juridik. Du skall ha rätt till gratis juridisk rådgivningen en gång där du bor. Jag vet inte var. Det kan också finnas kostnadsfri juridisk hjälp i ditt samhälle som du kan hitta. Sedan får du se efter i dina försäkringar vad du har för skydd. Till din fråga. Här i bygglov är det Pbl som vi pratar om och BBR de två lagar som ligger till grund för bygglov och det enda jag får fram är att det krävs marklov för trädfällning enligt kapitel nio paragraf 12. Sedan tittar man på tidigare domar och du hittar dem här: http://markochmiljooverdomstolen.old.domstol.se/Avgoranden-fran-Mark--och-miljooverdomstolen/

Jag har sett efter i Miljöbalken men finner inget som jag direkt kan koppla till kronan på träd. Det är i domarna som man gör skillnad på vad som gäller och när ett träd anses fällt och inte fällt, så det är där du måste söka eller be någon hjälpa dig att söka. Hittar jag något mer letar jag upp dig här igen. Fick du någon hjälp av det här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.