Har arrende på en tomt som går ut om några år, markägaren är villig och sälja och väldigt påskyndande. på arrendet står det att vi har rätt till väg vilket vi under dom senaste 50 åren aldrig utnyttjat. Endast en stig finns(rött streck).

Nu när vi är lite på gång vill han verkligen inte att rätt till väg ska stå med på kontraktet, vad är det jag missar här. När jag frågar pratar han om att han inte vill förlora mark (en mark där skogen är tagen sedan några år) Vi har sagt att vi ger lite av våran mark som vi inte nyttjar som kompensation för dom kvadrat som vägen tar men ändå ställer han sig på tvären fast vill ändå skynda på affären.

Vi har sagt att vi troligtvis aldrig kommer göra någon väg( vill inte göra det lättare för inbrottstjuvarna att få tillträde) men vill ha det med om det någon gång blir aktuellt.


Markköpet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utan rätt till väg blir ju en fastighet självklart mindre attraktiv ( = mindre värde).
 
Alla fastigheter har rätt till väg. Lantmäteriet godkänner inte avstyckning utan väg. Se upp här så du verkligen köper en fristående fastighet. En förrättning kan både bli dyr samt inte gå igenom!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Varför "flyttar" ni inte vägen till gränsen mellan SCA och markägarens mark. Det kan väl inte spela någon roll för honom. Men om ni har stigen "vägen" som du ritat den, förstår jag honom för det blir ju en knepig arrondering.
 
Väldigt besvärlig mark där, plus att stigen varit där alltid, han är lika ovillig om vi flyttar den enligt ditt förslag. Lantmätaren ser inget problem i endera lösningen(samma kostnader)
Stigen är flitigt använd och röjd från sly, bortsett från biten närmast vägen där det är för brant så skulle en bil kunna köra ner redan så jag fattar verkligen inte vad som är problemet,
 
Men jag ser problemet som den är placerad just nu.
Markägaren får en väg som delar hans marker mitt itu vilket naturligtvis inte är positivt för hans del vid en eventuell försäljning. Därför är det mest naturligt och minst besvär för markägaren om du skulle acceptera en väg i gränsen mellan fastigheterna.
Jag skulle inte som markägare acceptera en väg mitt i min mark så jag har full förståelse för att han inte vill ha den där den ligger idag.
 
Visst, detta skulle jag förstå om han sa det rakt ut, men han är lika ovillig till om vägen är längs gränsen.
 
Se inlägg 3. Du ska inte gå med på att "köpa mark" om det inte är en av lantmäteriet avstyckad fastighet. I samband med den förrättningen så SKA lantmäteriet se till så att vägfrågan för fastigheten blir löst, antingen genom ett servitut eller en egen skaftväg. Sen kan säljaren vara hur ovillig som helst, men lantmätaren lär inte göra någon avstyckning utan att det finns en väglösning.
Du bör också få klart vem av er som ska stå för förrättningskostnaderna; han som säljer marken eller ni som ska köpa den, eller om ni ska dela på kostnaden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kan man kanske köpa mark från SCA för att lösa tillfarten till den kommande fastigheten?
 
Dom har inte varit villig att sälja under några omständigheter förut, fast det är ju en mindre evighet sedan man frågade sist. Kanske dags att knacka på dörren igen ;)
 
Gormak skrev:
Dom har inte varit villig att sälja under några omständigheter förut, fast det är ju en mindre evighet sedan man frågade sist. Kanske dags att knacka på dörren igen ;)
Jag tycker det är något som markägaren kan få jobba med.

Eftersom det är du som sitter på pengarna kan du bestämma villkoren, speciellt som ägaren är angelägen att sälja. Allt du behöver göra är att insistera på en avstyckning så löser Lantmäteriet resten som redan framhållits ovan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.