Hur fungerar det? Pratade med en säljare igår som påstår att Älvsby inte låter någon annan göra markarbeten, detta för att garantin/försäkringar ska gälla. Vi tänker bygga på en plan tomt som enl. säljaren ska vara lättbygd. Säljaren på Älvsby trodde att markarbeten skulle gå på 300000 kr (en uppskattning). Hur vet vi att de inte blåser oss? Vi har ju aldrig byggt ett hus förut och vet inte vad saker och ting kostar.
Ni andra som har byggt Älvsby, vad gick markarbeten på? Hur såg tomten ut? Andra åsikter?

En annan fråga, har läst här på forumet att man kan spara in en del genom att jobba lite själv? Vad gör man då?

Tusen frågor som snurrar runt just nu :-?
 
Vem som gör markarbetet spelar ingen roll. Det säljaren antagligen menar är att inte vem som hellst bör montera grunden. Älvsbyhus har eget folk som monterar den, och som också ingår i priset. vem man anlitar för markarbetet är upp till var och en.

ps. Skilj på markarbete och montering av grund.
 
Hej!
Jag förstod på säljaren att de själva vill göra all markarbete- montering av grund har vi inte diskuterat öht. Vi kanske missförstod varandra?
 
Du blir lurad.

Du får visst göra markarbetna själv. Det gör jag. Vårt kommer hamna på långt under 100,000:- och för samma skulle vår säljare ha 350,000:-

Beställ ett hus men ingen MARKENTREPRENAD!

Grunden och montering av densamma ingår i huspriset.
 
Säger som föregående talare. (Skrivare) ::)

Nu har vi iofs inte byggt med just Ä-byhus, men skulle aldrig betala 300.000 i markarbeten för en "lätt" tomt!!
Vi betalade själva 120.000 och det tyckte vi var helt ok. :)
 
Jag har byggt med Ä-hus och håller även jag med strixx & co.

Vi betalade ca 85000:- för markarbetena på en lätt tomt.

Mvh Kristoffer
 
Tack för era svar!!!

Detta är ju helt otroligt! Kollade upp detta med maken och han är 99% säker på att säljaren påstod att vi måste låta Älvsby sköta markarbeten om garantin ska gälla. Undrar vad de sysslar med egentligen? Ringer dit imorgon igen och kollar.

Får jag fråga var ni byggde? Skiljer sig priserna beroende på var i landet man bygger? Menar alltså inte pga närheten till vatten, utan att det är dyrare i storstäder.
 
Vi har byggt utanför Falkenberg och nära havet ;)

Kan säkert vara så att det är dyrare i storstäderna det är ju allt annat, men jag vet inte säkert.
 
300000:- betalar iallafall inte vi för grunden.. möjligtvis när man räknat med allt annat osse.. matjordsavtagning, schakning, utsättning, mobilkran, montering av grund, rasskydd, plastning, container för byggavfall, dränering, servis ledning, tomrör el o tele, ledningsdragning, 130 ton återfyllnad, 130 grus o makadamm, schakt för ledningsdragning upp till 15 meter från grund för VA/rör mm.mm. + återfyllnad, hantlangning + grund till F12 garaget.

Nån skrev att man måste skilja på markarbete och montering av grund.
Kolla upp med säljaren vad du får för dom 300000:- igentligen...
 
Benny: undrar bara hur du menar, du skriver att du betalar 300000:(Ungefär) för allt det du räknar upp komplett, men har du fått ett pris på 300000:- för bara markarbetena då? utöver huspriset?
Det är ju så att grunden samt montering av den samma ingår ju redan i huspriset, så har du fått ett pris på markarbetena på 300000:- utöver huspriset så e du ju fortfarande "lurad". Allt det du räknar upp är det vi m.fl gjort för ca 80000:- - 90000:-

Eller missförstod jag dig :)

Mvh Kristoffer
 
Nä, jag har inte fått de priset för markarbetet, det blir mycket billigare. Vi kommer inte upp i dom trehundratusen heller. Som du säger att vissa saker ingår i huspriset. Blir väl runt hundratusen nånstans. Det är mycket mer jag får utan att komma upp i trehundratusen, jag skrev inte allt i min lista, den skulle blitt för lång :)
Jag ska kolla lite mer va de står i mina papper.. Jag räknade med det som kommer under övrigt osse och där finns en del av det som vi beställt extra utöver standard.
Jag mena mest på att man ska kolla upp exakt va man får med för prisuppgifterna man får.
 
Helt riktigt det ska man göra :)

Vilken tur att det inte var som jag trodde ;)
 
Bella55, vi har också pratat med en Ä-hussäljare som sa att de inte längre låter någon annan göra mark-/grundarbetena. Han mumlade något om problem med kommunen och problem med försäkringar...
Kan det vara så att det här är en chans för Ä-hus att "ta igen på gungorna det man förlorar på karusellen" ...??
 
Benny_o_Lina:
matjordsavtagning, schakning, utsättning, rasskydd, plastning, dränering, servis ledning, tomrör el o tele, ledningsdragning, 130 ton återfyllnad, 130 grus o makadamm, schakt för ledningsdragning upp till 15 meter från grund för VA/rör mm.mm. + återfyllnad.
Allt detta kommer jag betala under 100,000:- för. Och det ville vår säljare ha 350,000:-

Och då ingick iofs även :
container byggavfall och mobilkran som kostar ca 10,000+5,000:-
Lite kakel och klinkers och uppsättning som kostar 5000:- att köpa in

montering av grund ingår i huspriset, så där har du blivit lurad.

grund till F12 garaget: kantbalkar och montering ingår i garagepriset. Dett enda du betalar för till din säljare här är fyllnad och ett par kubik betong. Jag räknade på en kostnad för detta med 10,000:-. Detta ville vår säljare ha 80,000:-
 
Läs mitt föregånede inlägg så kommer du på va jag mena..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.