Jag har en gammal brunn på gården från tiden innan kommunalt vatten, jag har skaffat en pump och använder brunnen till bevattning.

Pumpen sitter under tak men har ingen permanent strömförsörjning i nuläget, jag drar en skarvsladd från uthuset när jag ska vattna.

Har tänkt mig att gräva ner en kabel från uthuset till pumpen, det är en sträcka på bara några meter. Utlösningsvillkor osv har jag koll på sedan tidigare elarbeten i uthuset så det blir inga problem även om jag bara drar 1,5 kvmm.

Jag tänker mig en strömbrytare vid matande ände och ett eluttag vid pumpen. Föredrar stickpropp före fast anslutning då jag kan ta in pumpen under vintern.

Jag har hempulat en del med el genom åren men har aldrig lagt kabel i mark. Är bekant med dom gamla klassiska inomhusledningarna såsom EKLK, EKRK, EKK osv men markkabel har jag bara läst om, aldrig arbetat med.

Förstår att N1XV är en populär kabel, lättjobbad men saknar det mekaniska skydd som EKKJ har. Det är en kort sträcka att gräva så jag kan gräva djupt förutsatt att det inte är för mycket sten.

Det jag egentligen undrar (tror jag) är hur markkabel hanteras ovan jord? Är dessa ok att klamra på vägg inne i ett uthus? Har förstått att vissa kablar inte tillåts inomhus pga deras brandegenskaper. Kan markkabel anslutas i vanliga apparater såsom strömbrytare och uttag eller måste det till en kopplingsdosa och övergång till "ovanjordskabel"?

Jag tänker på de klenare dimensionerna 1,5 och 2,5 kvmm.
 
Det är N1XE du ska se upp med. Den får inte förläggas inomhus mer än nödvändigt. Men du lär inte hitta denna kabel i den klena dimension du vill ha. Så N1XV är ett bra val, men EKKJ är ju bättre, om man kan offra 5-10 min extra av sitt liv för att avmantla den försiktigt utan att skada koppartrådarna precis innanför som utgör den koncentriska ledaren. Båda dessa kan anslutas i apparater som vilken annan installationskabel som helst.
 
  • Gilla
Vaniljmunken och 2 till
  • Laddar…
Det är bara det att EKKJ är betydligt besvärligare att hålla på med jag skulle alla dagar i veckan använda N1XV, gärna lagd i ett skyddsrör i marken. Det är ju inte bara avmantlingen som är lite knöligare även hanteringen av jordflätan i bägge ändar. Men visst det är ingen jättestor skillnad, men för mig stor nog.
 
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Jag som varit elektriker i runt 10 år har av nån anledning mer erfarenhet av ekkj än n1xv o.dyl kablar, och tycker inte att ekkj är nått jättebesvär att hantera kontra moderna diton, även om dom moderna kablarna är trevligare.
Välj den kabeln du känner för, men lägg vilket som i rör, underlättar den dagen du vill byta för att effektbehovet har ändrats av nån anledning.
 
  • Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
Tack för besked, jag ska beställa lite elgrejer snart, ska kolla in utbudet då (y)
 
Kan tillägga att det går utmärkt med en EKLK/EQLQ/EXLQ också. Den är tillåten i rör i mark och är även den ett utmärkt val i detta fall. EKKJ, eller EXQJ kan vara lite svår att hitta i 2x1,5/1,5 om det ens finns.

Tänk på att kabelskyddsröret ska vara av typ SRN (SRS eller SRE går såklart också), vanligt VP16/20 är inte tillåtet även om det naturligtvis går att fuska. Djupet bör vara ca. 500mm till schaktbotten och uttaget ska skyddas av jordfelsbrytare för personskydd, felström högst 30mA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.