Har en gammal elmanövrerad markis. Styrdes med en in/ut kontakt monterad på väggen. Elektikern som i vintras färdigställde huset har klippt gummisladden till markismotorn och installerat ett vägguttag i stället. Han vet inte var han gjort av in/ut kontakten. Finns det någon enkel in/ ut strömställare jag kan montera mellan jordat väggutag och stickkontakten? Gummisladden har tre ledare. Är väl in - ut - nolla/jord?
Vill samtidigt montera vindstyrning så att den går in vid en viss vindstyrka. Var köpa billigast? Hur kopplas den in?
 
Ingen bild - sitter 15 mil från markisen. Två kablar borde väl vara riktning och spänningsmatning?
Undrar hur en sån motor fungerar? Dioder som släcker halva växelströmspulsen?
Var hitar jag en enkel vindvakt. Dom jag hittar är trådlösa och har oxå solgivare.
 
tommib
Om det är tre ledare till markismotorn så kan det vara på tre sätt.

1. Radiostyrd motor. Fas/nolla/skyddsjord i matningen

2. Motor styrd via fasvändning. Ledare1/Ledare2/skyddsjord i matningen.

3. Dubbelisolerad markismotor. Upp/ner/nolla i matningen. I detta fall ska inte gulgrön finnas i matningsledningen (men kan mycket väl göra det ändå)

Vilket av alternativen som stämmer avslöjas av kopplingsschemat för markismotorn samt av hur det var kopplat innan. Dokumenterade du något?

Som svar på ursprungsfrågan så är det så tråkigt att det beror på vilket av alternativen ovan som gäller och hur du tänker dig att övrig styrning ska fungera.
 
Jag tror detta är en vanligt variant på motorstyrning, två lindningar i motorn som ger de två rotationsriktningarna. Om du bara har tre ledare skulle då motorn vara dubbelisolerad. Är markisen gammal så har den nog ingen mer modern styrning.

Schematisk illustration av motorstyrningskoppling, inkluderar anslutningsdetaljer och varningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej inget är dokumenterat. Jag hade ju en fungerande styrning tidigare (fast provisorisk - matade med förlängningssladd). Elgubben klippte sladden till rörmotorn. I snittet ser jag att det är tre ledare. Fick markisen av en granne. Den är säkert från 1980-90 talet, så definitivt ingen trådlös styrning.
Tänker använda samma sorts manöverdon som elgubben slängde - fäster den på väggen och knappar som man måste trycka på till markisen är i önskat läge.

Tack för all hjälp!
 
tommib
Prata med elgubben då och fråga varför han slängde din fungerande styrning.

Du kan också kolla om du ser någon märkning på markismotorn.

Det troligaste är nog en dubbelisolerad motor.
 
tommib tommib skrev:
Prata med elgubben då och fråga varför han slängde din fungerande styrning.
Drevs ju provisoriskt med förl.sladd. Han monterade ett jordat vägguttag i stället och kommer inte ihåg var han gjorde av in/ut strömställaren. Min erfarenhet är att elgubbarna är de största "busarna" på arbetsplatser- snickare o målare får komma efter o återställa. Nog om detta.
Måste göra en pudel. Bad min dotter skala gummisladden. Det är fyra ledare.
SVART, BLÅ, BRUN, GRÖN/GUL.
Stämmer precis med Bo.Siltbergs inlägg #5 ovan.
Återstår bara att hitta en vindstyrning. Vill inte blanda in solen.

Tack igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.