Är det någon som har kopplat motorstyrda markiser till ett IHC system?
Tänker mig att styra markiserna vi sol- , regn- och vindsensor. Som jag har förstått det skall vissa väderststioner gå att koppla in på IHC systemet. Är det någon som vet av någon som ligger vettigt i pris?
Vilka markismotorer funkar att styra via IHC?
 
IHC är ganska primitivt jämfört med de 'nyare' systemen.

Du kan styra vad för nåt som helst, men IHC klarar bara TILL eller FRÅN. Dvs alla utgångar (såväl som ingångar) är helt digitala, 0-1. Du kan alltså styra vilken markis som helst bara du har någon tamp som ska ha spänning för att köra på ena hållet och annan tamp för att köra tillbaks. Vindavkännaren och ljusdetektorn måste också vara digitala, dvs går vinden/ljuset över en viss nivå känner IHC av detta som '1', är det under är det '0'. Du kan alltså inte få reda på om det blåser/lyser med 'halv' styrka.

Jag har testat med att sätta 4 st termostater på samma ställe med 4 olika värden till 4 olika ingångar, för att få 3 olika tröskelvärden. Funkar men 'äter' tyvärr ingångar.
 
Jag kör mina markiser med IHC inbyggda markisstyrning. 6st för fönster + 1 stor för altanen.

Alla kan ställas manuellt till önskat läge, eller styras automatiskt. Dock med automatiken bara helt in eller helt ut (som tosarp nämnde).

Jag har inga vindgivare, då det skulle behövas på varje sida av huset och reagera på olika styrka. Man vill ju ex. kanske tidigare dra in altanmarkisen på baksidan där det alltid blåser, än de små utanför ungarnas rum.

Jag hade långtgående planer på en koppling till väderstationen. Detta via väderstationens RS232 och vidare direkt till IHCs RS485 styrning. Allt sådant hemmasnickeri faller på den ohygligt irriterande behörigheten kombinerat med ett lika trångsynt samvete. Tänk vad bra det hade kunnat bli om man bara fick.

De dras dock in automatiskt på kvällen (skymningen) eller vid all-off.

Jag har dessutom den gamla "DOS lika" kontrollern (byggde 1999) och till den fanns en analog ingångsmodul för just vindgivare, termometrar etc.
 
Det jag var ute efter var egentligen att markiserna skulle dras in om det började blåsa alltför mycket samt att de dras in på kvällen (eller vid godnatt/släck allt etc).
Vinden kan jag känna av på ena sidan av huset där altanmarkisen kommer att sitta (köksmarkisen sitter inte på samma sida av huset, men den får hänga med in i alla fall). Solljuset vill jag känna av för köksmarkisen, de andra kan jag skicka ut manuellt vid behov.
Såg att det fanns ett ljusrelä med två utgångar, en som kända av "skymning" och en för starkt ljus (dbåda inställbara).
Borde inte en sådan gå att använda för att dra in markiserna på källen samt känna av starkt soljus och då skicka ut köksmarkisen.
Känner ni till någon vindmätare som skulle kunna fungera?
Som jag tolkar era svar så borde de flesta markismotorer gå att styra. Känner ni till någon prisvärd?
En regnmätare kankse inte vore fel heller, om det börjar regna så skall ju markiserna också in... Tips mottages gärna.
Tack för svaren!!
 
TLovskog skrev:
Jag hade långtgående planer på en koppling till väderstationen. Detta via väderstationens RS232 och vidare direkt till IHCs RS485 styrning. Allt sådant hemmasnickeri faller på den ohygligt irriterande behörigheten kombinerat med ett lika trångsynt samvete. Tänk vad bra det hade kunnat bli om man bara fick.
Det där får du gärna berätta mer om. Någon behörighetsfråga i lagens / försäkringsbolagens mening anser jag inte föreligger här, då de relevanta delarna är <80V, men att komma åt IHC via RS485 ger ju helt andra möjligheter än att gå via controllern.
 
Hej,

Låt mig återkomma om RS485.

När det gäller behörighetsfrågan så kanske det har klarnat lite mera nu, men 98/99 när jag funderade på detta så var det väldigt osäkert var gränsen i elcentralen skulle vara. Jag hävdade med en dåres envishet att 24V delen borde vara ok, men "alla andra" var av annan uppfattning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.