Hej, jag fick markiser monterade för några år sedan. Markiserna styrs alltså av en trådbunden automatik som går från en vind och solsensor på fasaden (både vind och sol detekteras i samma enhet, se bild). Numera känner automatiken inte av kraftig vind eller när solen går i moln och jag antar att de är utedelen som spökar ?

Firman som gjorde jobbet säger att de inte längre saluför "Vestamatic" som märket heter. Jag ser att det fortfarande verkas säljas i tyskland?

Min undran är, vet någon antingen hur man kan felsöka eller vad jag kan ersätta utedelen med? Det går en smal tråd från uteenheten till enheten på insidan huset.
Se bild:
 
Elektronisk termostat med blå bakgrundsbelysning och väderstation med vindmätare i genomskinligt plasthölje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad digital termostat med blått sken och temperaturdisplay -11 grader Celsius, placerad bredvid en ljusbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en monterad elektronisk komponent, märkt "Vestamatic WISO Quattro", installerad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genomskinlig väderkvarn monterad på en vit husvägg med gräsmatta och asfalterad mark i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Letade upp en manual för "Wiso Quattro" och vindgivaren ser ut att bara sluta/öppna en kontakt som sedan är kopplad till plint 4 och 5. Du borde kunna mäta spänningen över plinten och se om den växlar mellan två spänningar när givaren roterar. Sannolikt är det klenspänning, ex 5 eller 12 V. Kolla detta först.

Det lär också gå att simulera vindgivaren genom att kortsluta och öppna plint 4-5.




Diagram över kretskoppling för "Wiso Quattro" som visar anslutningspunkter för regn-, vind- och ljussensorer samt för solskydd och takfönster med ström från 230VAC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det verkar faktiskt som att vindsensorn nu funkar när jag startade om enheten. Däremot vet jag inte hur det är med sol. Problemet är att jag nu märker att själva displayen börjar fallera, dvs jag kan inte läsa allt som står på displayen för texten fallit bort =/. Displayen verkar inte gå att köpa lös längre så jag verkar sitta i illa till här =/
Känns märkligt att dessa saker är så extremt dyra! Hade bara velat byta ut alltihop och helst göra inställningar fån en app i telefon, att blippa runt på en display känns stenålder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.