Tvåplanshus med fyra fönster i söderläge och funderar på att köpa markiser, men är lite osäker på det här med sol- och vindsensor.

Kikat lite på dessa markiser https://www.skanskabyggvaror.se/markiser/fonstermarkiser/diamant-tweed-403176 och undrar om man verkligen behöver en sensor för varje markis, eller kan man koppla ihop dom?

Antingen en sensorn för alla fyra, eller möjligtvis två sensorer, en för övervåning och en för nedervåning. Nån som har koll?
 
AndreasLundgren AndreasLundgren skrev:
Tvåplanshus med fyra fönster i söderläge och funderar på att köpa markiser, men är lite osäker på det här med sol- och vindsensor.

Kikat lite på dessa markiser [länk] och undrar om man verkligen behöver en sensor för varje markis, eller kan man koppla ihop dom?

Antingen en sensorn för alla fyra, eller möjligtvis två sensorer, en för övervåning och en för nedervåning. Nån som har koll?
Är det samma väderförhållanden för alla väggar så är det inga problem. Alt att man sätter sensorn som är på den mest utsatta sidan för vind
 
Låter bra! Men får man hacka ihop det i sensorn eller är det förberett för det?
 
AndreasLundgren AndreasLundgren skrev:
Låter bra! Men får man hacka ihop det i sensorn eller är det förberett för det?
Antar att det är en lös senor lux och vind som monteras på fasaden. Kolla hur duc/panelen är för markiser. Hur många som kan kopplas in på samma
 
Nu känner jag mig lite dum, men lyckades hitta den sensorn på skånska så jag kunde läsa om den. Man kunde koppla in upp till 5 markiser på en sensor stod det. :)
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
AndreasLundgren AndreasLundgren skrev:
Nu känner jag mig lite dum, men lyckades hitta den sensorn på skånska så jag kunde läsa om den. Man kunde koppla in upp till 5 markiser på en sensor stod det. :)
Huset väggar ligger ju i olika lägen .Så bäst är att ha sensor som betjänar markiser i samma läge. Rätt onödigt om tex markiser åker ner på baksidan där det är skugga för att det tex är sol på framsidan. Eller att sensor sitter skyddad för vinden och markiser blåser sönder. Så det är lite att tänks på uppdelning och placering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.