Hej.

Jag har nyligen köpt en fibaro gateway och vill installera markiser och kunna kontrollera markiserna med z-wave. Är det någon som gjort likadant och kan dela med sig av tips? Ex. vilken motor passar/kan styras med fibaro system?

Mvh Jens :)
 
Har tittat på detta också, valet av motor är beroende av vilken markis du har.
Kan du säga mer om det?
 
K
Jag körde med Hunter Douglas.
Med deras motorer kan man både köra med deras trådlösa sol/vind-sensor och som jag fattat det även köra ex. Fibaro Roller Shutter.
Har en Vera men kopplade aldrig in Roller shutters på dom för det funkar fint med sol/vind-sensorn.
Har inget behov av att kunna styra den utöver det. Vill man ha mörkare när man tex kollar på film så finns det ändå fjärrkontroll som man kan styra med.
 
Jag har precis beställt en ny markis och tänkte precis som TS koppla in en zwave-puck. Lättaste sättet att göra det är att köpa en markismotor utan fjärrkontroll och sedan koppla pucken mellan väggbrytaren och motorn. Sådana motorer fungerar så att de har två fasingångar och en nolla, sen lägger man spänning på ena eller andra ingången beroende på vilket håll man vill köra markisen. Det finns säkert många andra sätt att lösa det här på men min säljare bara nickade och höll med när jag tog upp zwave.

Jag får dock ingen integrerad sol/vind-automatik så det får jag lösa på annat sätt.

(Jag är av den gammalmodiga åsikten att även om man har automatiserat huset till tänderna bör gammelmoster Svea klara av det mest grundläggande, därav kommer jag att sätta en väggbrytare innanför altandörren.)
 
  • Gilla
Lungebo
  • Laddar…
K kofa skrev:
Jag körde med Hunter Douglas.
Med deras motorer kan man både köra med deras trådlösa sol/vind-sensor och som jag fattat det även köra ex. Fibaro Roller Shutter.
...
Jag är nyfiken på hur detta fungerar i praktiken. Känner roller shuttern av läget när automatiken kör markisen? Om man kör den med roller shuttern, hamnar den i manuellt läge då tills man "återställer" automatiken? Eller konkurrerar automatiken med shuttern?

Jag lockas av att ha sol- och vindautomatik inbyggt, men vill även ha möjlighet till mer avancerade automationer och röststyrning via Home Assistant och Google Home.

/Tobbe
 
Jag kör Home Assistant och köpte en markis med fjärrkontroll (tror det är en Hunter Douglas-motor). Till HA har jag en 433 Mhz-mottagare/sändare som har stöd för hundratals olika produkter på den frekvensen, bl a ett antal fjärrstyrda markismotorer. Funkar mycket bra och var betydligt enklare än att köra z-wave-puck och trådstyrd motor då jag slapp pilla med någon el förutom att koppla in markisen till ett eluttag som redan satt utomhus bredvid markisen.

Kanske något att överväga?

EDIT: Den vanliga fjärrkontrollen fungerar givetvis precis som vanligt om gammelmoster Svea vill använda den.
 
Redigerat:
Ja, det kan ju vara något att överväga. Man ska inte krångla till det i onödan. Jag har en RFXtrx433e till min Home Assistant, är det en sån du har också? Jag antar att du inte har inbyggd sol/vindautomatik i markisen? Har du någon automation för detta i HA?
 
Jag har RFXtrx433XL, och motorn verkar vara Somfy, inte Hunter Douglas. Somfy går att styra även med den RFX du har enligt http://www.rfxcom.com/WebRoot/StoreNL2/Shops/78165469/MediaGallery/Downloads/RFXtrx_User_Guide.pdf

Jag har inte lagt in någon sol/vindautomatik i HA eftersom det känns för osäkert utan att ha en egen vindmätare där markisen sitter. Har vinddata från yr.no inlagt som en sensor HA, men den kan ju inte fånga upp lokala vindpustar. Köpte en vibrationssensor som jag tänkte sätta fast på markisen för att den skulle dras in om den fladdrade runt för mycket, men sensorn (Aqara vibration sensor, zigbee) gav utslag även om jag la den på ett bord under en dag. Orkade inte fixa mer med det. Rent tekniskt är det enkelt att fixa automatiken i HA med en billig lux-sensor och nån vind-/vibrationssensor (eller vilka andra parametrar som helst som du vill styra markisen med).

Enda skillnaden mot en z-wavepuck som styr motorn tror jag är att pucken kan rapportera exakt hur långt markisen är utdragen i procent medan den lösningen jag har inte får nån info om vilket läge markisen befinner sig i utan bara kan skicka ut/in/stanna som kommandon till motorn. Borde dock gå att komma runt i HA genom att automatisera ut/stanna med tidsintervall om det är jätteviktigt att kunna fälla ut markisen halvvägs med automatik.
 
Redigerat:
Ok, tack för infon! Vi får se vilket alternativ det blir när jag börjar kontakta lite återförsäljare.
 
K
Kopplade aldrig in mina markiser mot Vera’n. Har som sagt Hunter Douglas-motorer som styrs trådlöst med deras sol/vindsensorer (Två st för två olika lägen på markiserna) samt med fjärrkontroll.
Stänger av automatiken via fjärrkontrollen på hösten och slår på den på våren igen.
Funkar klockrent. Har aldrig saknat att kunna styra den på annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.