Hej
Har nu beställt en solcellsanläggning och har haft en kille hemma för en projektering. Mitt förslag var att placera växelriktaren i garaget och solcellerna på bostadshuset och gräva ner kablarna från solcellerna mellan hus och garage i rör. Kille sa att nätägaren inte godkände detta då det finns inget avsäkrat eller annat skydd mellan solcellerna och växelriktaren och kablarna inte är godkända för markförläggning. Vid t.ex. en avgrävning kan det vid full soleffekt medföra en kraftig ljusbåge och personskaderisk. Jag köper detta och har hittat en annan möjlighet att förlägga mellan hus och garage, tilläggas är att jag har en undercentral i garaget så tekniskt är det möjligt att placera växelriktaren i garaget. Skulle vara intressant med kommenarer.

Uffe
 
Vad har nätägaren med det att göra? Är de en tillsynsmyndighet?

Nästa fråga är varför det ses som farligare att ha ledningen i mark än på eller i en fastighet, där det faktiskt finns en brandrisk.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Antar att Nätägaren där jag även beställt anläggningen från ansvarar för garantier och säkerhet och även följer elsäkerhetsbestämmelser. Sen vet jag inte vad reglerna säger om just detta.
 
Uffes1000,
Jo, solarkablar kan markförläggas, tom nakna dvs utan att dra dem i markslang.
Av praktiska skäl leder man dem i markslang om man framtida skulle vilja dra i fler kablar, och slippa gräva upp.
Sedan lägger man ovanpå markslangen varningsband, elkabel, för att om någon ger sig till att gräva i marken ska se att det ligger elkablar. Solarkablarna ska vara enligt norm EN50618, se datablad.
https://www.his-solar.com/download_file/305/236

Det finns kanske undermåliga solarkablar, som inte får markförläggas? men varför välja det?

Var har du elmätaskåpet(dvs där serviskabeln från elnätsbolaget kommer in), på bostadshusets fasad? eller i garaget?
 
Redigerat:
Låter som det är Eon?
 
  • Gilla
Kenneth Sernevi
  • Laddar…
Nätägaren har inget med kablarna som går mellan solpanel och växelriktare att göra. Avbryt affären och ta in en seriös firma istället.
 
U Uffes1000 skrev:
Hej
Har nu beställt en solcellsanläggning och har haft en kille hemma för en projektering. Mitt förslag var att placera växelriktaren i garaget och solcellerna på bostadshuset och gräva ner kablarna från solcellerna mellan hus och garage i rör. Kille sa att nätägaren inte godkände detta då det finns inget avsäkrat eller annat skydd mellan solcellerna och växelriktaren och kablarna inte är godkända för markförläggning. Vid t.ex. en avgrävning kan det vid full soleffekt medföra en kraftig ljusbåge och personskaderisk. Jag köper detta och har hittat en annan möjlighet att förlägga mellan hus och garage, tilläggas är att jag har en undercentral i garaget så tekniskt är det möjligt att placera växelriktaren i garaget. Skulle vara intressant med kommenarer.

Uffe
Om du ansluter vx i garaget och huvudcentralen är i huset måste kabeln mellan huvudcentralen och UC i garaget vara trefas samt tillräckligt dimensionerad för att klara full soleffekt.
 
Jo UC i garaget uppfyller kraven, ville inte ha en VX utomhus på fasaden.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.