Vi funderar på att köpa en tomt och bygga Myresjös Villa Växa här i Umeå. Det är 8 tomter på rad som är till salu och i samband med anläggningen av nya vatten- och avloppsledningar utfördes en geoteknisk undersökning i området (om jag förstått allt rätt gjordes detta 2008).

Här kommer några citat från denna:
"De dominerande jordarterna är finsand, siltig finsand och finsandig silt, som är mycket flytbenägna i vattenmättat tillstånd."

"Grundvattennivån inom planområdet är väldigt hög, vilket betyder att det kan bli problem med grävning och schaktning."

Själv kan jag ingenting om sådant här, men det lutar åt att vi kommer försöka få till en ny geoteknisk undersökning på just den tomten vi vill köpa, men finns det någon här som kan säga något om hur chanserna för att kunna bygga en villa på den här marken ser ut? Min sambo är ganska säker på att silt inte är bra, men vi anser ändå att det borde gå att göra någonting för att förbättra läget. Har ni några tips eller rekommendationer? Vi känner till att man kan påla, men finns det andra alternativ? Tar gärna emot tips om vad pålning (och eventuellt andra åtgärder) kan komma att kosta.

Tack på förhand.
 
Beroende på skikttjocklekar så kan man gräva bort dom slitiga massorna och ersätta dom med bättre massor och på så sätt slippa pålning. Detta beror helt och hållet på hur långt du har ner till dom bättre jordlagren, men det borde stå på den geoundersökning du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.