Någon har tagit sig in på min tomt och sprayat vad ser ut som en pil eller ett kryss vid buskaget mot grannens tomt. Någon som vet vad det kan tänkas vara?
 
  • Orange spraymålad pil eller kryss på marken vid buskage och stenmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabelutsättning för att kunna gräva nåt? Planering för att dra in fiber? En Currylinje för att grannen ska kunna ställa sängen på rätt ställe?
 
Dra in fiber är på G vet jag. Men att traska in på någons tomt utan att avisera om det låter inte vidare seriöst... men det kanske är så det går till
 
Finns det ledningar över tomten och tillhörande servitut/ledningsrätt så står det nog där att ledningsägaren eller dess ombud har rätt att gå in på din tomt för att inspektera eller märka ut ledningarna.
 
  • Gilla
eKalo
  • Laddar…
Har du skrivit på för fiber? När vi gjorde det så gick vi samtidigt med på att de fick komma och stöka när det passade dem.
 
  • Gilla
eKalo
  • Laddar…
E eKalo skrev:
Dra in fiber är på G vet jag.
Men är det på gång med fiber till dig? I så fall är det väl där de tänker sig att dra in det.
 
  • Gilla
eKalo
  • Laddar…
Fiber eller elkabel som ska dras till nytt skåp är det nog. Håller på med samma sak nu, och de gick in på grannens tomt och sprayade en gul linje fram till vår tomtgräns för var den går någonstans.

Sprayen verkar vattenlöslig och försvinner efter ett par veckor.
 
  • Gilla
eKalo
  • Laddar…
Jag kan vara lugn efter det jag läser.
Tack för samtliga inlägg
 
Orange spray är telekabel.
Fiber skall vara vit spray.
Åtminstone ifall ledningskollen varit i farten.
 
  • Gilla
eKalo
  • Laddar…
Skip6711 Skip6711 skrev:
Orange spray är telekabel.
Fiber skall vara vit spray.
Åtminstone ifall ledningskollen varit i farten.
Jag skulle säga att fiber märks med grön färg.
Gul är kraftkabel, lila fjärrvärme och blå är vatten/avlopp vad jag erfarit iaf
 
Purre Purre skrev:
Jag skulle säga att fiber märks med grön färg.
Gul är kraftkabel, lila fjärrvärme och blå är vatten/avlopp vad jag erfarit iaf
Det kan nog variera med fiber.
När vi fick fiber så markerade de med grönt där de skulle gräva ner fibern, men när de grävde upp gatan lite senare när de lagade en vattenläcka så sprayade ledningskollen? med vit sprayfärg där fibern gick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.