Hej!

Jag lägger in denna fråga under Juridik och hoppas på återkoppling härifrån istället. Under "Byggnadsdelar & arbetsmoment" var återkoppling noll. Jag kanske gör en för stor grej av det här?

Jag har nyligen blivit medlem här då jag står i startgroparna för att att bygga hus och här kan man ju lära sig det mesta på detta tema.

Vi ska bygga huset i en delad entreprenad med samordningen tilldelad byggentreprenören. Jag känner mig någorlunda bekväm med det mesta men efter att ha läst en del trådar här så blir man ju lite orolig vad gäller markentreprenaden. Dels pga att den naturligt är förknippad med stora frågetecken då man inte vet hur mycket man måste gräva, fylla och ev. spränga men även då entreprenören verkar kunna krydda sina fakturor ganska friskt efter att ha blivit tilldelade uppgiften med lockpriser (jag har nog blivit övercynisk efter att ha läst en del här på forumet).

Jag kan ju inte påverka markens beskaffenhet men jag kan iaf se till att jag inte blir fakturerad oskäliga kostnader vilket leder in mig på avtalsfrågan. Hur bör man avtala om markarbetet?
  • Vilka moment och vilket material ska jag be att få specade som rörliga/löpande kostnader och
  • vilket innehåll kan de offerera som fast kostnad?
  • Vilka kontrollpunkter ska jag se till efterlevs/dokumenteras under arbetet?
  • Ska jag dela upp markarbetet i två delar: en del för erforderlig schaktning och del för fyllning t.o.m. paddning?
Kommunen nämner, vad jag tycker låter klokt, att när schaktbotten är framme så rekommenderas man kontrollera dess höjd/djup så att man kan beräkna fyllningsbehovet innan grundläggning. Gör man ingen kontroll i detta skede så kan man ju inte bekräfta det faktiska fyllnadsbehovet, eller?

Med ett bra avtal så kan väl inte kostnaden sticka allt för långt, max 15-25 %? Om man inte springer på berg såklart. Cynisk som man nu blivit så föreställer jag mig att slutfakturorna ofta sammanfaller med minst 115-125 % av offererat pris.

Tacksam för råd i denna fråga.
 
Hemmakatten
Vi tog vårt markarbete på löpande räkning. Framförallt för att vi inte visste hur mark förhållanden var. Byggde bla ett hus vid strandkanten och bostadshuset på berg där vi behövde spränga. Vi hade också en flera hundra meter lång infartsväg som behövde anläggas. Gjöt också flera murar. Vårt grund- och markarbete gick på 1,2 miljoner. Korrekt enligt oss.

För er del tror jag det är bra om entreprenören gräver ett antal provgropar (på löpande räkning) för att utröna markens beskaffenhet. Därefter kan ni begära en offert med fast pris för resten av arbetet.
 
  • Gilla
Frasier
  • Laddar…
Det är ett väldigt svårt område att lösa med avtal. Eller jo, man kan givetvis stenhårt hävda att det skall vara fast pris. Men då får du ett pris som tar höjd för både berg, torvmossar och nyuppsprungna vattenkällor. Dvs. du får betala för allt elände som kan gå fel även om allt går normalbra.

Det enda någorlunda säkra sättet är återigen referenser, hitta en firma som du VET är bra och ärlig. Och som gärna skall ha en lång kö av kunder. Om kön är lång så vill de avverka varje kund snabbt, finns ingen anledning att maska för att fylla tiden till nästa uppdrag.

Att blanda fasta och löpande priser är alltid riskabelt, det tenderar att bli så att arbetstid som läggs ned på den fasta delen hamnar på den rörliga kostnaden. Det behöver inte ens vara oärligt, det kan handla om misstag, tolkningar osv. Den som faktiskt är där och gräver kanske inte vet hur avtalet ser ut, och skriver sina tidssedlar på bekvämaste sätt. Han vill ju bara redovisa hur många timmar han skall få lön för, vilket moment han gjorde mellan 11 - 13 är inte så petigt för honom.
 
  • Gilla
Frasier
  • Laddar…

Bästa svaret

Hej!

Vad Hempularen beskriver sammanfattar det mesta inom riskerna i en markentreprenad.

Att anlägga en husgrund är och ska vara otroligt basic. Men det finns och kommer alltid finnas oseriösa entreprenörer som i har tillräcklig kompetens för göra erforderliga bedömningar, därför bör du definitivt söka upp någon med goda referenser.
Att få vänta på att få sitt arbete utfört ska du se som positivt och inte jaga efter någon som skulle kommit igår...

Jag utgår från att du har en arbetsritning som kan ligga som grund för avtalet för vad som ska ingå i din husgrund.
  • Terrassering av husgrund ner till underkant kapillärbrytande skikt (singel under betongplatta).
  • Ledningsförläggning dränering, dag-/spillvattenledningar MED angiven anslutningspunkt.
Vad som sedan kan bli oförutsägbar för entreprenören är hur terrassen ser ut, finns behov av ytterligare urgrävning medför det då givetvis ökad volym i schakt och fyll.
Detta kan ni däremot köpa från entreprenören på tidigare överenskomna fasta kubikpriser om detta uppstår.

Gällande kvalitétssäkring så bör kontrollpunkterna av KA finns för schaktbottenbesiktning med arbetsplatsbesök, arbetsplatsbesök innan gjutning sker.

Utöver detta ska ni be kommunen om analysrapport av den marken ni kommer bygga på.
Dagens krav från miljöförvaltningar om eventuella förorenade massor är tuffa så din markentreprenör kommer sannolikt begära in det från er som byggherre, annars är risken stor att ingen deponimottagning är intresserad av att ta emot era schaktmassor. Isåfall blir det till hutlösa priser!

Några punkter ni kan ha i åtanke för ert eget bästa;

  • Fundera över hur ni vill använda övriga tomten på. Garageuppfarter? Murar runt tomten? Gångytor runt tomten som ska hårdgöras? Det ni kan samordna i markentreprenaden tjänar ni på som framtida husägare i er fortsatta arbete. Som allra minst så bör ni grovplanera tomten som tilläggsarbete.
  • Finns det någon i närområdet ni kan förhöra om just grundläggningen av deras hus? Fanns det behov av att göra ytterligare urgrävningar hos dem? Det ger en fingervisning vad området har för markbeskaffenhet men absolut ingen garanti.
  • Undersök möjligheten för er att själva hänvisa markentreprenören mottagning av schaktmassorna som ni har ordnat. Finns det chans att samordna borttransport av schaktmassorna med andra grannar som ska bygga? Under förutsättning att det finns möjlighet att lagra era schaktmassor inom tomten?
 
Tack för kloka meningar i detta ärende. Goda referenser verkar vara den röda tråden.

Överenskomna fasta kubikpriser för fyllnad ska jag ta med mig. Detta ska då inkludera etablering, transport och paddning etc.

Frågan kring deponi kan jag inte se blir aktuell för vår tomt då kommunen redan skalat av översta skikten just för att ta omhand förorenade massor. Således finns det snarare ett stort behov av massor. Schaktmassor från tomten ska såklart återanvändas. Har även registrerat mig på Loop Rocks och ska se om det kan ge något.

Tack igen för bra medskick!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.