Väldigt märkligt att äganderätten inte är värd mer...
 
Lantmäteriet är, så vitt jag förstår, en stat i staten.

Den enskilde lantmätaren har fullständig makt att härja med fastigheter efter sitt eget tyckande.

Upp med fallet i en förvaltningsdomstol!
 
O
Ibland blir man mörkrädd.....
Det är bara att hoppas att domstolen har en mer nykter syn på saken.

Tycker inte att enskild tjänsteman ska kunna besluta om detta själv.
 
När man läser den efterföljande artikeln (http://www.lantbruk.com/skog/det-ar-en-ovanlig-fastighet) så har man svårt att hålla sig för skratt.

Här påpekar Torsten Wilhelmsson på Lantmäteriets kontor att:
"– Det här är mycket ovanligt, men det är en ovanlig fastighet till att börja med. Såna här hus byggs det inte många av..."
för att på nästa fråga:
"Hur stor betydelse har det haft att huset är så unikt?"
svara
"– I princip ingenting. Det hade inte varit någon skillnad om det hade varit ett vanligt hus."
:screwy:
 
Hur kan köparen av tomten hävda att solens läge inte hade kunnat förutsägas? Har det ändrats sedan han köpte tomten? Låter konstigt.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Från Vojmas länk:
"Det är bra att det finns en tredje part i vår demokrati som kan medla vid sådana här tillfällen, skriver Boris Zeisser."

Jojo, kan inte alla tvinga sig till en strandtomt av annans mark har vi väl ingen demokrati.
 
Han som utsatts för detta övergreppet borde definitivt överklaga. Lantmätarens beslut kan rimligtvis inte hålla om det inte finns annan information som vi inte fått veta här.
 
De som byggde huset kanske visste hur en slipsten ska dras, då kommer man långt, ibland får man en strandtomt.
 
Till saken hörs kanske också att de bara fick lov att bygga 30 kvm.
Det lilla problemet löste de genom att göra ett "utdragbart hus", därav namnet dragspelshuset.

Se DN-artikeln här:
http://www.dn.se/bostad/dragspelshuset-i-skogen

Det är alltså frågan om fullfjädrade regelbrytare.

Tror tusan att grannen blir förbannad
 
Ja, det är nog många skarpa knivar i deras låda. Säkerligen yxor också.
 
Nu kan jag inte det här mer än översiktligt (om ens det), men fastighetsregleringar syftar såvitt jag förstår till att möjliggöra mer ändamålsenlig markanvändning.

Man har antagligen hävdat att fastigheten och huset (som är lagligen uppfört, om än lite trixat) skulle kunna nyttjas mer ändamålsenligt om det fick solljus.

Vad kommer härnäst, inlösen för att få sjöusikt? :screwy::mad:
 
mycke_nu skrev:
Nu kan jag inte det här mer än översiktligt (om ens det), men fastighetsregleringar syftar såvitt jag förstår till att möjliggöra mer ändamålsenlig markanvändning.

Man har antagligen hävdat att fastigheten och huset (som är lagligen uppfört, om än lite trixat) skulle kunna nyttjas mer ändamålsenligt om det fick solljus.

Vad kommer härnäst, inlösen för att få sjöusikt? :screwy::mad:
Jo, det verkar ju faktiskt vara det som är syftet här.

Citat från DN-artikkeln jag länkade till:
"Så essensen i vårt hus finner man i utedasset! Som förresten har sjöutsikt, säger Maartje"

Kanske grannens skog växte till sig, så sjöutsikten försvann :rolleyes:
 
Jag är inte 100 på hur lagtexten ser ut men ägande av fastighet är inget som står med som grundlagsskyddad egendom och kan således expropieras av annan, det gäller tex om det finns mineralfyndigheter eller om marken skall användas till något annat så kan man inte förhindra att det startas en gruva på ens mark
 
Mina föräldrar blev tvungna att sälja några 100 tal kvm för att en granne ansåg att han behövde det till parkering. Lantmäteriet och efterföljande rättsinstans tyckte alla att det var rätt.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.