hej alla kunniga ,

Vi är i färd med att fixa till vår helt igenvuxna sandstrand.

Botten är dy och där har funnits en sandstrand tidigare men som nu alltså är helt igenvuxen av vass.

Eftersom det skulle bli enorma mängder muddringsmassor (och kostnader för bortforsling) så undrar jag om man kan lägga en eller flera markdukar med sand ovan för att på det sättet snabbt och relativt billigt döda vassen och skapa en strand igen?
Tanken var att detta skulle göras på vintern när isen ligger...

Vilken är den absolut tätaste markduken som går att få tag på och som vassen inte kan tränga igenom över lång tid?
 
Vad tror du händer med sumpgasen som dyn genererar? Den kommer att lyfta din duk.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad tror du händer med sumpgasen som dyn genererar? Den kommer att lyfta din duk.
Markduk lär släppa igenom gaser precis som den släpper igenom vatten och ligger det sand på den så lär det inte hända något...
 
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
AXS
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Plantex Weedmax kanske vore nåt,
[länk]
Letat vidare på detta märke efter din länk och denna intressanta produkt men ej hittat några konkurrenter?

Ser ut som att jag lägger ner 2 lager av plantex platinium om inget annat alternativ dyker upp här...
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
G gusgez skrev:
Letat vidare på detta märke efter din länk och denna intressanta produkt men ej hittat några konkurrenter?

Ser ut som att jag lägger ner 2 lager av plantex platinium om inget annat alternativ dyker upp här...
Gammal tråd. Hur har det gått? Går det att gå på denna utan problem?
 
S seniorkonsult skrev:
Gammal tråd. Hur har det gått? Går det att gå på denna utan problem?
det gick kanon! Vassen drunknade till slut och förmultnar långsamt under mattan och sanden .

hett tips detta för er som vill slippa att muddra och hantera massorna . Både tid och pengar sparas.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Tack för ditt svar! Kul det funkar. Jag har lerig botten, lite sand överst och vass som jag slagit så det är vassa strån.... Kunde du gå på duken, den är ju tunn? Men du lade flera lager med sand mellan eller?
 
S seniorkonsult skrev:
Tack för ditt svar! Kul det funkar. Jag har lerig botten, lite sand överst och vass som jag slagit så det är vassa strån.... Kunde du gå på duken, den är ju tunn? Men du lade flera lager med sand mellan eller?
Jag har samma botten som du har. När duken lades ut så rullades den över all oklippt vass. Vass stråna var därför inte vassa. Duken lades i 2 lager med 30cm sand ovanpå.
 
G gusgez skrev:
Jag har samma botten som du har. När duken lades ut så rullades den över all oklippt vass. Vass stråna var därför inte vassa. Duken lades i 2 lager med 30cm sand ovanpå.
Mycket sand blev det.. Problemet är att jag har svårt få dit sanden. Ingen is i år, ingen tjäle. Min älskade schakt-gräv kompis kommer hit i dag för koll.
 
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
Lyfter denna tråd lite, sprang på en produkt som verkar gjord för att döda växtlighet på botten, släppa igenom gaser och även funkar bra att gå på. Priset var väl kanske inte så värst kul dock.

Någon som provat? Eller finns det lokala, mer prisvärda alternativ som funkar lika bra?

https://www.goodbyetomuck.eu/muckmat
 
  • Gilla
gusgez
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.