Fritidshus
Boarea 54 m2, grund: plintar, stomme: trä.

Enligt besiktning (jag har inte protokollet, har bara fått höra från mäklare) så är det fukt under grunden och "sommarstugelukt".
Enligt mäklaren så sade besiktningsmannen att det skulle kosta max 80.000 kronor att fixa till det, och då skulle det inkludera markduk, singel, fläkt och arbete.

Någon som har en idé om prisuppgiften är akkurat?
Hur svårt är det att göra själv för någon som inte är hantverkare?

Tack.
 
är det en öppen plintgrund?
vad är måttet mellan mark o trossbotten?
 
Milkshaken
janet: jag tycker ni ska begära en riktig besiktning där ni själva är med .

Man ska alltid vara med på besiktningarna + att även ägaren och mäklaren ska vara med,,,,

Lita inte "alltid" på att mäklaren säger rätt.
 
@ Milkshaken
Ja, definitivt. Innan vi skriver på någonting ska vi vara med vid en egen besiktning. Var intresserad om det kunde vara rimliga summor som diskuteras.

@ El-Micke.
Så, nu har vi varit och tittat igen.
Det är en plintgrund, men inte helt öppen. Höjden mellan mark och trossbotten är ca. 1 meter och marken är väldigt ojämn. Såg mycket svårjobbat ut för en lekman.
Jag ska försöka förklara hur det ser ut:
Huset står där marken lutar. Plintgrunden har en öppen ingång åt norr. När man tittar in under grunden så ser man ljusstrimmor komma in från söder. Det är alltså jord/mark upp till "grundgränsen", men inte helt öppet.

Min tanke är: Varför måste man sätta en fläkt/avfuktare?
Varför skulle man inte kunna ha självdrag under grunden? Alltså att gräva ner litegrann i söder så att det blir öppningar där, och sätta ventiler.
Självklart ska markduk dit, men fläkt/avfuktare känns onödig om man kan öppna upp så att det finns ventilation ut mot mer än ett håll. Eller...?

// Stefan
 
Trygghetsvakten ser onekligen intressant ut. På hemsidan nämns det väldigt mycket "i förebyggande syfte". Jag tycker inte det riktigt framgår om den funkar behandlande.
Jag ska maila kontakten på hemsidan så får vi se. :)

// Stefan
 
janet72 skrev:
Trygghetsvakten ser onekligen intressant ut. På hemsidan nämns det väldigt mycket "i förebyggande syfte". Jag tycker inte det riktigt framgår om den funkar behandlande.
Jag ska maila kontakten på hemsidan så får vi se.  :)

// Stefan
Titta även på www.lfs-web.se därifrån beställde jag min TV...mkt bra kille att ha att göra med och priset var billigare än hos tillverkaren!
 
trygghetsvakten har jag satt på flera ställen funkar kanon................dom har ju 1år full återköp så det är ju ofaligt att testa
 
Verkar inte som det blir just den här stugan. Men nån ska det bli, och då är det bra att veta sådant här.

Jag fick svar från en på Trygghetsvakten, tydligen funkar den bara om det ej är öppet någonstans. Det behövs en "kontrollerad ventilation".
Men vadå, egentligen, det är ju bara att täcka för det öppna så är det fix.

Vad jag läst hittills så verkar det vara en mycket mer kostnadseffektiv lösning en en avfuktare.

// Stefan
 
Milkshaken
@ janet:
Ett förslag från mig är en Sollufttorkare. alltså en solpanel som blåser in värme i grunden så länge det är ljust ute, och dessutom höjer det ju din golvtemperatur på vintern oxå, eftersom det lyser sol även på vintern. Gratis i driftkostnad och billig att köpa in.
Vi ska satsa på 2 st i vårat hus. för att testa. en i krypgrunden och en som blåser in i källaren.
Solarventi heter den.
Du kan läsa mer här: http://www.aidt.dk/svensk/hovedsite.html

 
El_-micke skrev:
trygghetsvakten har jag satt på flera ställen funkar kanon................dom har ju 1år full återköp så det är ju ofaligt att testa
Kan du ge lite mer data om hur det har fungerat? Mätningar av RF? Jag tror man har anledning vara ytterst skeptisk till Trygghetsvakten än så länge. Jag har inte sett någon ordentlig dokumentation som visar att de fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.