Hej alla!

Vi har planerat att dränera huset till våren då källaren är ganska fuktig. Längs trädgårdssidan ska vi även bygga ett terrass med längsgående trappa ned mot gräsmattan. Totalt skulle detta sträcka sig ungefär 3m från fasaden. Undrar jag ifall man skulle kunna skippa dräneringen på denna sida och istället sätta någon form av markduk eller motsvarande under terrassen med fall bort från huset. Skulle detta kunna ge liknande resultat som att dränera mot fasaden?

Hade isåfall hjälpt mycket då trädgårdssidan är svårtillgänglig för gräsmaskin.
 
Markduk släpper igenom vatten. Så nä det funkar inte.
Teoretiskt skulle det nog funka med att täta från vatten uppifrån med något som inte släpper igenom vatten en bra bit utanför grunden. Men marken leder vatten ganska bra och kanske tillochmed riktigt bra. Och då kommer vattnet komma till väggen iaf.
Sedan får du inte glömma att de flesta idag använda system vid dränering även ingår isolering vilket gör att källaren blir billigare att hålla varm. Så även om det är svårt att få in maskin och ev behöver handgrävas så skulle jag köra hela vägen runt.
 
Dränering är ju till för att ta hand om grundvattnet, inte dagvattnet så ett lock på toppen förändrar inte mycket.
 
Jag antar att det är isolera källarväggarna du planerar att göra när du skriver dränera? Du kommer ju inte att lösa några fuktproblem i väggen du inte isolerar, men du får ju upp värmen i de övriga väggarna så du får ju fundera på vad du vill uppnå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.