Det är dags att börja fundera kring val av material på garageuppfarten. :p
Vad har ni för erfarenhet av markbetong? Man kan ju få det i ett otal färger och mönster så det liknar stensättning.
Är det någon som har någon aning om vad det kostar /m2?

Om man skall göra en stenläggning istället; kan man fylla fogarna med sand och cement för att hålla fogen intakt samt slippa ogräs?
 
Markis .. kolla med dessa www.capton.se jag har för mig att dom tar 850:-/kvm eller nått sånt. Men då får du det att se ut som shiffer etc.
 
Kollade med Färdig Betong,dom skulle ha 700 kr/kvm+moms...
 
Mmm det blir satans dyrt :( men ända fördelen är väl att man slipper ogräs kanske ::)
 
I en stenläggning där stenarna har raka kanter (betongsten, plattor) så finns det inte så mycket plats för ogräs, och det lilla som kan komma mellan plattorna tar man lätt med gasolbrännare, ånga, ättika eller vad man nu har för favoritmetod. Muskelkraft funkar också bra.
Har du mycket rotogräs, typ kvickrot, så lägge en rejäl markväv under stenläggningen.

Oavsett om du väljer stenläggning eller helgjutet så är det allra viktigaste underarbetet. Fuskar man på den fronten så blir det sättningar oavsett vilket ytskikt man har.

Väljer du plattor så tänk på att de måste vara tjockare för att kanterna ska låsa mot varandra när man belastar dem. Vanliga trädgårdplattor (40-50mm) duger inte, det ska helst vara 80-100 mm. Trädgårdsplattorna håller kanske för din personbil, men det räcker att till exempel sopbilen ska vända på din uppfart, så kan skadan vara ett faktum, så snåla helst inte på den här punkten.
 
Hur fungerar det med att blanda in cement i fogarna?
 
markis skrev:
Hur fungerar det med att blanda in cement i fogarna?
Har inte provat själv, men jag skulle gissa att det bara leder till att det blir fula glipor när stenarna rör på sig. Har du sand i fogarna så är det bara att sopa ner lite mer sand om den sjunker.

Sedan tror jag att det kan bli för styvt med hårda fogar. Sanden mellan stenarna är ju inte i första hand till för att fylla ut tomrumet, utan ska se till att det blir lagom friktion när stenarna vill glida mot varandra under belastning.

Om det är fogar som står emot ogräs du är ute efter så kan du prova att fylla dem med en rätt fin fraktion av stenmjöl. Det get en betydligt hårdare yta än natursand.
 
Precis, det är ju ogräset man inte vill ha.
Kanske stenmjöl blandat med salt...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.