Hej, jag har köpt en älvtomt där vi ska markbereda mot Dalälven och behöver även ta hänsyn till erosion. Är väldigt brant.

Jag har försökt googla för att få tips samt råd hur jag ska tänka vid planering mot älvkanten. Både praktiskt och estetiskt men jag tycker inte jag hittar något matnyttigt men kanske googlar på fel termer.

Hade även varit intressant att se någon som gjort något liknande och hur deras resa varit. Hur de tänkt, hur blev resultatet.

Kommer att ta hjälp med jobbet proffesionellt men hur ska jag planera? Vilken ände börjar man i.

Är det någon som har tips? 😀
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Vet ej men ska bli spännande att följa resan till det färdiga resultatet, så jag hoppas att du får matnyttig information här (vilket du garanterat kommer få) och att du sedan skapar en tråd med själva markberedningen 😀
 
Mycket att tänka på, när det gäller sluttningar mot lägre nivåer, allra helst mot vatten. Se vad som hände E6:an, så inte helt lätt blir det. Kanske måste undersökas vad som finns i backen, geoborra för att få reda på hur det är. Nu ä det säkert inga vibbrationer från trafik där men ändå.
 
De bästa du kan göra är pålning, inte de billigaste alternativet.
Men du kommer aldrig få några problem i framtiden.
 
  • Gilla
Karinsofia och 1 till
  • Laddar…
Vad ska marken förberedas för? Vilken Ytanvändning (trafik, byggnader osv)? Släntstabilitet? Om det handlar om att säkra upp för skred behöver man först ta reda på vad som finns i marken. Det gör en geotekniker genom en skrivbordsstudie och om det bedöms behövligt genom att sondera i jorden. Därefter får du en sammanställning (markteknisk undersökningsrapport) och en rekommenderad åtgärd i ett geotekniskt pm. Därefter kan du börja planera själva utförandet. Men detta kanske är en enklare sak? Svårt att bedöma utan mer info.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
D DanNau skrev:
Vad ska marken förberedas för? Vilken Ytanvändning (trafik, byggnader osv)? Släntstabilitet? Om det handlar om att säkra upp för skred behöver man först ta reda på vad som finns i marken. Det gör en geotekniker genom en skrivbordsstudie och om det bedöms behövligt genom att sondera i jorden. Därefter får du en sammanställning (markteknisk undersökningsrapport) och en rekommenderad åtgärd i ett geotekniskt pm. Därefter kan du börja planera själva utförandet. Men detta kanske är en enklare sak? Svårt att bedöma utan mer info.
Hej, marken ska beredas för att ha en brygga och båt ( flytbrygga) och uteplats/grillplats osv. Så ingen byggnad kommer att stå nere vid älvkanten.
 
4774
Karinsofia Karinsofia skrev:
Hej, marken ska beredas för att ha en brygga och båt ( flytbrygga) och uteplats/grillplats osv. Så ingen byggnad kommer att stå nere vid älvkanten.
Ja men vad är då problematiskt? Dalälven stiger och sjunker som den gör och det vet väl samtliga som någonsin har varit i närheten av den. Ta in bryggan på hösten och lägg inte ut den igen förrän islossningen och snöfjällen står i blom. Grillplats kanske inte behöver vara vid älvkanten. Men som sagt, svårt att svara när vi inte får mer information om själva fastigheten/tomten. Att den sluttar ner mot Dalälven ger liksom inte den information som behövs för att kunna hjälpa dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.